Primarul Mihai Chirica a anunțat astăzi, ca iarna aceasta nu va prinde Primaria pe nepregatite deoarece, încă din luna septembrie a dispus direcțiilor și societăților din subordine începerea pregătirilor în acest sens.
„Citadin SA, Servicii Publice SA, Salubris SA și Compania de Transport Public SA au la dispoziție, în total, 141 de utilaje și autovehicule. La sfârșitul săptămânii trecute, cele patru societăți din subordinea Primăriei aveau în stocuri, în total, 1.419 tone de sare, 62 tone de clorură de calciu, 995 tone de nisip și 200 tone de amestec nisip și sare”, a declarat primarul Mihai Chirica.
În cazul Citadin SA, societatea are 108 utilaje și autovehicule disponibile, cu aproape 20 mai multe decât anul trecut, din care 10 sunt autobasculante cu morișcă, 10 autobasculante cu lamă și sărăriță, 41 autobasculante pentru transportul zăpezii și 14 buldoexcavatoare. La data de 15 noiembrie, societatea avea în stoc 11.000 litri de motorină, 1.400 tone de sare, 100 tone de clorură de calciu, 750 tone de nisip și 200 tone de amestec nisip și sare. Permanența este asigurată de 32 de persoane, dintre care 23 muncitori. De asemenea, Citadin SA are contracte semnate pentru 7.000 tone de sare, 3.000 tone de clorură de calciu și 2.000 tone de nisip.
„Nu cumpărăm decât pe măsură ce consumăm. Nu creăm un stoc mai mare de 500-600 de tone”, a explicat primarul.
Totodată, Salubris SA are în stoc 163 tone de nisip, 47 tone de sare și aproape 7 tone de clorură de calciu. În afară de cele 14 utilaje existente și anul trecut, Salubris a cumpărat 10 motocultoare cu accesorii pentru zăpadă, 2 autovehicule multifuncționale cu accesorii pentru vara/iarnă și 2 autovehicule multifuncționale de capacitate mică pentru curățat trotuare. În activitatea de deszăpezire a căilor pietonale vor fi implicate 230 de persoane.
Veolia Energie SA are în stoc 154.047 tone de cărbune, consumul zilnic fiind între 600 – 100 tone. De asemenea, mai există în stoc 203 tone de păcură, iar de la rezerva de stat alte 6.878 tone de păcură.
Comitetul Local pentru Situații de Urgență Iași a stabilit și ce măsuri vor fi luate și de alte instituții. Astfel, Direcția de Asistență Comunitară (DAC) va identifica noi spații de cazare pentru persoanele fără adăpost sau cele afectate de fenomenele meteorologice periculoase, surprinse pe teritoriul municipiului în eventualitatea deciziei de închidere a drumurilor. Tot DAC va primi o suplimentare de fonduri pentru situațiile de deces cauzate de sezonul rece.
Poliția Locală va avea, pe lângă atribuțiile deja stabilite, și obligația de a monitoriza cursurile de apă de pe raza municipiului în vederea informării Comitetului în situații de creare a zăpoarelor. De asemenea, Poliția Municipiului Iași și Poliția Locală vor intensifica măsurile pentru reținerea cerșetorilor și a persoanelor fără adăpost în vederea dirijării acestora spre adăposturi sau unitățile de primiri urgențe pe perioada de ger/viscol.
ApaVital SA va trebui să asigure distribuția de apă potabilă în zonele care nu sunt racordate la sistemul centralizat de distribuție a apei potabile. Direcția de Sănătate Publică va trebui să asigure în fiecare spital a cel puțin unui salon pentru cazarea și asistența medicală a persoanelor aflate în dificultate din cauza sezonului de iarnă.
Marius GAVRILESCU