Național

“Vin examenele. Cum ne protejăm copiii?”

By Redacția

June 02, 2020

După aproape trei luni de pandemie, de marți, 2 iunie, școlile își vor primi din nou în bănci elevii pentru pregătirea examenelor naționale. Accesul la educație este un drept fundamental, iar prezența elevilor și a profesorilor trebuie să se desfășoare în condiții de siguranță fizică și emoțională, transmite Federația Coaliția pentru Educație.

Pentru a asculta argumentele elevilor, părinților și profesorilor, Federația Coaliția pentru Educație și ARDOR organizează luni, 1 iunie, de Ziua Internationala a Copilului, între orele 16:00 și 18:00, o dezbatere online despre organizarea perioadei de pregătire și a examenelor de Evaluare Națională și de Bacalaureat. Dincolo de comentariile mediatice, vrem să aflăm de la elevi, cadre didactice și părinți care sunt preocupările lor privind asigurarea siguranței copiilor. Dezbaterea va fi transmisă live pe pagina de Facebook a Coaliției pentru Educație (FB/CoalitiaEdu).

Urmărind evoluția procesului educațional, cunoscând realitățile din sistem și luând în considerare reglementările cu privire la organizarea examenelor de evaluare națională la clasele a VIII-a și a XII-a, Federația Coaliția pentru Educație semnalează riscurile existente cu privire la sănătatea și starea de bine a celor implicați, în raport cu miza acestor examene. Aceste riscuri pornesc de la garantarea asigurării corespunzătoare a condițiilor igienico-sanitare în toate școlile ce își vor redeschide porțile și merg până la probabilitatea ca elevii din medii vulnerabile, cei care vor mai reveni la școală, precum și elevii cu nevoi speciale să fie expuși unui risc mai ridicat.

La riscurile de îmbolnăvire a elevilor și profesorilor, a familiilor lor, se adaugă lipsa unor acțiuni și mesaje ferme de încredere și sprijin pentru aceștia, precum presiunea mediatică suplimentară. Toate acestea înseamnă pentru elevi și familiile lor stres suplimentar, care le poate afecta capacitatea de a face față examenelor.

Ținând cont de riscurile existente, Coaliția pentru Educație recomandă readucerea elevilor în colectivitate ținând cont de nevoile acestora, cu acces la servicii integrate care să răspundă nevoilor de siguranță fizică, psihică și emoțională. Avem încredere că în sistem există profesioniști și resurse financiare care să conducă la soluții asumate și scăderea semnificativă a riscului de infectare.

Este un moment crucial în educația din România de care depinde soarta unei generații. De aceea, solicităm autorităților să aibă în vedere principiul echității, care trebuie pus la baza fiecărei decizii care vizează educația: fiecare copil contează, are nevoi specifice, iar sănătatea fizică și emoțională preced învățarea și rezultatele școlare.

 Aspectele care determină Coaliția pentru Educație să ia această poziție, și care au mai fost transmise Ministerului Educației și Cercetării, decidenților și societății civile și în alte contexte, sunt următoarele:

Nu în ultimul rând, considerăm că această perioadă este un test important care va arăta schimbările necesare pentru pregătirea corespunzătoare a școlilor pentru a-și redeschide porțile pentru revenirea tuturor elevilor în sălile de clasă în condiții de siguranță în timpul/după vacanța de vară. Credem că autoritățile trebuie să țină seama de recomandările pentru redeschiderea școlilor publicate recent de instituțiile internaționale – UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială -, cu accent pe acordarea de sprijin copiilor din medii dezavantajate, care au nu au avut acces la educație în ultimele luni, iar, în unele cazuri, nici la hrană corespunzătoare.

Aceste recomandări includ: modificări de politici publice privind închiderea/redeschiderea școlilor în situații de urgență, accesul copiilor marginalizați și neșcolarizați și consolidarea/standardizarea învățării la distanță; finanțarea demersurilor necesare pentru combaterea impactului COVID-19 asupra educației (în România inclusiv prin asigurarea infrastructurii corespunzătoare); asigurarea desfășurării în siguranță a activităților prin distanțare socială și igienă corespunzătoare; asigurarea stării de bine și protejarea copiilor, inclusiv prin furnizarea de servicii esențiale în școală, cum ar fi cele medicale și nutriționale; sprijin pentru copiii marginalizați, astfel încât să se asigure revenirea lor la școală.

Despre Federația Coaliția pentru Educație

Fondată în iunie 2015, Federația Coaliția pentru Educație reunește organizații neguvernamentale active în domeniu și își propune să coaguleze energii și resurse pentru a susține dezvoltarea școlii în care fiecare vrea și poate să își împlinească potențialul (www.coalitiaedu.ro).

Aida POPA