Trenuri suspendate peste Bahlui, ultima propunere a unui candidat la Primaria Iasi. Monorailuri in oras si telegondole in ZMI

0
99

Noii candidati la Primaria Iasi se intrec in solutii care de care mai futuriste care ar urma sa fie preluate spre implementate din tarile dezvoltate ale Europei. Una dintre aceste propuneri ii apartine lui Radu Botez, candidatul ALDE la Primaria Iasi. In viziunea acestuia, una din sansele ca Iasul sa scape din provincialismul in care l-au adus atat politicianii cat si cei care s-au perindat prin functiile cheie ale administratiei locale este adoptarea unor solutii revolutionare de transport, cum ar fi de exemplu trenurile suspendate.

Este doar o sugestie, dar cam asa ar trebui sa se desfasoare transportul public pe deasupra albiei unui rau. Poate ca acel rau sa fie Bahluiul nostru? Sa stiti ca un astfel de mijloc de transport suspendat deasupra albiei unui rau s-a realizat in Germania in anul 1896, acum 120 de ani. Intre timp lucrurile au evoluat in domeniul tehnicii si un astfel de transport este folosit in multe orase din lume. Nu sunt costuri deosebite si daca am reusi asa ceva la Iasi, ar putea reprezenta si o atractie turistica deosebita”, este de parere Radu Botez.

Sistem tip Cable Transportation

Sistemul tip Cable Transportation este unul care câştigă din ce în ce mai mult teren atât în Europa, cât şi în lume (Canada, America de Sud, SUA, Africa de Nord etc) şi şi-a dovedit deja fiabilitatea. Practic, deşi sună peiorativ pentru spaţiul mioritic e vorba de gondole. Transport public prin gondole, prin aer, sistem liniar, pe piloni, cu staţii. Gondolele au de la 4 la 16 locuri (cu încălzire, sistem audio, multimedia ), stâlpii sunt de înăţimi variabile, iar amprenta lor la sol este de ordinul a 2 mp. Staţiile pot deveni bijuterii arhitectonice, încărcarea/descărcarea în/din cabine se face prin încetinirea lor la viteză insesizabilă, iar fluxul de transport este continuu, cu timpi de aşteptare de la zeci de secunde la 10 minute. Atenţie, aici ne referim strict la transport public şi nu la componenta turistică a sistemului, gen telegondolă sau teleferic.

Avantajele sunt enorme: poluare zero, siguranţă maximă (nu există accidente!), emisii de noxe zero, zgomot zero, conexiune cu sistem de transport clasic extrem de simplă, costuri de mentenanţă de 20% faţă de transportul public clasic, eficienţă maximă, flux continuu de transport. De asemenea, în parametri tehnici, viteza de transport este de 15-24 km/h

Din scoala primară am aflat că orasul e asezat pe sapte coline. Mai târziu, serviciul dar si pasiunea m-au purtat chiar pe coamele acestor coline. Mi s-a părut că cel mai trăznit lucru ar fi să se construiască un funicular cu care să poti merge de pe un deal pe altul, atât pentru priveliste cât si pentru transport urban. După 10 ani am ajuns întâmplător la Chisinău unde o telegondolă a functionat încă de pe vremea sovietelor; atunci mi-am dat seama că nu e chiar o nebunie, iar problema cea mai mare e să mai găsesc pe cineva să creadă în ideea mea. Mărturisesc faptul că am luat tinte gresite, adică dezvoltatori, potentati ai prezentului, însă cred că le lipseste imaginatia si curajul. De curând auzit de cineva care a emis o frântură din ce am gândit, azi am citit si despre ideea cu survolul Bahluiului, care sper să nu fie comparată cu cea a navigării lui. Asadar cred că a să dezvolt ideea dacă găsesc interlocutor”, sustine si Liviu Luca, un iesean adept al mijloacelor de transport mult prea SF pentru Iasi.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here