Săptămâna aceasta, Teatrul Național Iași va fi prezent în Serbia, la Niš, la Festivalul Internațional de Teatru „Theater at the Crossroads” (Teatru la răscruce), organizat de Teatrul Național din Niš, instituția ieșeană de teatru fiind singura participantă din România la acest eveniment. Invitată pe scena festivalului este recenta producție „Plugarul și Moartea” de Johannes von Tepl, în regia lui Silviu Purcărete, câștigătoare a premiului UNITER 2022 „Cel mai bun spectacol”. Reprezentația va avea loc pe 9 septembrie, la Teatrul Național din Niš. Festivalul dedicat teatrului din spațiul cultural balcanic se află la a treia ediție și se desfășoară în perioada 5-12 septembrie, la Niš, unul dintre cele mai vechi orașe din Balcani. Pentru competiția din acest an, reputatul teatrolog Vlatko Ilić, selecționerul festivalului, a ales șase spectacole din Serbia și din țările învecinate (România, Croația, Macedonia). Evenimentul își propune să promoveze asemănările și diferențele de identitate culturală a statelor și popoarelor care împart același spațiu cultural. Dramatizare și regie: Silviu Purcărete; Scenografie: Dragoș Buhagiar; Muzică originală: Vasile Șirli; Video design: Andrei Cozlac (Premiul UNITER 2022 pentru creativitatea video design-ului și mapping-ului); Asistent regie: Radu Ghilaș; Asistent scenografie: Vladimir Iuganu; Filmări chroma: Alexandru Condurache; Transmisie online, operator video, asistență filmări chroma: Constantin Dimitriu; Distribuție: Călin Chirilă, Diana Chirilă, Petronela Grigorescu, Irina Răduțu Codreanu, Mălina Lazăr, Ioana Aciobăniței, Camelia Bogleș, Smaranda Hăisan, Robert Agape, Marian Alexandru Chiculiță, Flavius Grușcă, Alexandru Maxim, Valentin Mocanu; Cântă: Diana Chirilă, Diana Roman, Livia Iorga, Oana Sandu, Mălina Lazăr, Ioana Aciobăniței, Smaranda Hăisan, Camelia Bogleș; Foto: Iulian Ursachi „E un text frumos. În care se regăseşte, la un moment dat, fiecare om. Aşa ne e scris. Să plângem pe cei pierduţi, să blestemăm moartea sau contextul venirii ei. Mizele se regăsesc în fiecare din cei prezenți în sală. Fiecare spectator simte și înțelege ce și cum vrea. În general, abstractul nu se poate juca. El trebuie ajutat de semne scenice. Citibile de către spectator. Modul de a crea acest spectacol, sămânța devenirii lui sunt în imaginația și sentimentele regizorului. Filtrul meu de gândire și simțire merge și trebuie să meargă în alte zone. Mai telurice.” (Călin Chirilă, actor al Teatrului Național Iași). Aida POPA