eatrul Național Iași anunță spectacolul „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, pe 14 și 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. Piesa a fost desemnată câștigătoarea primei ediții a proiectului „Lecturi³” derulat de Teatrul Național în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române și revista Alecart, având ca scop promovarea dramaturgiei românești contemporane.
Distribuție: Dumitru Georgescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu ; regie: Radu Ghilaș; scenografie: Rodica Arghir; video design: Andrei Cozlac; muzică originală și prelucrări: Odry Bârcă
Despre „Sindromul Quijote”, autoarea Carmen Dominte scrie:
„Piesa de teatru spune povestea a trei personaje și a unei seri de sâmbătă care le va afecta viața pentru totdeauna. Este povestea unei crime așa cum poate fi citită în ziar sau urmărită la Știri.
Piesa nu încearcă să găsească soluții ci doar scoate în evidență golul imens pe care fiecare faptă, fiecare gest, fiecare cuvânt rostit sau fiecare moment de tăcere îl ascunde. Realitatea, la rândul ei, este ascunsă bine după infinite straturi de aparențe. În definitiv, doar aparențele par să conteze; și totuși în spatele lor se află o mamă pentru care viața este o listă de obiective care trebuie bifate, un tată pentru care poezia este doar o formă de slăbiciune și un fiu care încearcă să fie perfect, așa cum i se ceruse.
Sindromul Quijote este sindromul pe care îl trăiește fiecare personaj, este boala care distorsionează realitatea, este masca pe care toți o prezintă lumii. Este un sindrom pe care fiecare îl descoperă, îl simte și îl respinge iar, în cele din urmă, îl acceptă ca pe o stare permanentă.”
Radu Ghilaș, regizorul spectacolului:
„Societatea contemporană propune un anumit tip de perfecțiune care are mai degrabă legătură cu componenta materială a vieții. Ne impune o încadrare în anumite standarde, începând cu mașina împecabilă pe care o conducem, cu casa ideală în care locuim, cu stilul de viață ireproșabil unde totul este „măsurat, cântărit și calculat pentru a fi consumat în doze optime” și terminând cu o iubire idilică și un copil perfect, toate garantând fericirea și împlinirea noastră ca adulți. Presupusa perfecțiune contemporană, defectă prin însăși idealurile sale, șubrezește legăturile, anulează trăirile autentice și blochează căile firești de comunicare între oameni, rezultatul materializându-se în relații și suflete de consum.”
Următoarele reprezentații sunt programate pe 29 și 30 ianuarie.
În prima ediție a proiectului „Lecturi³” derulată pe parcursul stagiunii 2019-2020, au fost selecționate șase piese care au ajuns la public sub forma spectacolelor-lectură: „Dispariții” de Elise Wilk, „Autorul” de Radu Herjeu, „Gertrude” de Radu F. Alexandru, „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, „Primele șapte comedii ușoare pentru oameni triști” de Ștefan Caraman și „Bărbatul cu trei picioare” de Mircea M. Ionescu. În etapa finală a proiectului, în urma evaluărilor juriului, s-a decis care dintre cele șase texte prezentate în lectură publică va fi produs de Teatrul Național și va intra în repertoriu.
Scurtă biografie Carmen Dominte
„Definițiile sunt întotdeauna incomplete, oricât aș încerca să mă încadrez în patternul obișnuit, m-am născut, am trăit și am experimentat, mereu va fi ceva care lipsește. Aș fi vrut să scriu despre mine dar m-am trezit scriind despre ceilalți și mi s-a părut firesc să povestesc despre ei ca și cum aș spune despre mine. În fiecare secundă începe o altă poveste ce se poate intersecta cu toate variante posibile de scriere, tot așa cum printr-un punct poate trece o infinitate de linii. Cum viața mea a fost mai întâi un punct care a devenit apoi o linie, am pus în el toată imaginația mea până s-a transformat în realitate. Acum nu știu dacă cele două se mai disting între ele, și poate nici nu contează acest fapt, pentru că toate poveștile sunt oricum realități imaginate de fiecare din noi, în orice punct trăit. ”
Apariții editoriale:
Tu cu viaţa ta pe bancheta din faţă / Eu cu moartea mea pe bancheta din spate – poezie de scurt metraj, Editura Vinea, Bucureşti, noiembrie, 2007.
Soarele răsare din televizor, Editura Humanitas, București, noiembrie, 2009.
Camera lui Edi – lung metraj poetic, Editura Tracus Arte, București, mai, 2013.
Orașul de nisip – teatru scurt, Editura Tracus Arte, București, noiembrie, 2013.
Pantofi de damă nepurtați – teatru scurt, Editura Eliteratura, București, octombrie 2014.
Păpușa cu râsul mecanic – teatru, Editura Eliteratura, București, mai 2017.
Absurdul ca aventură existențială în Modernism și Postmodernism, Editura Ars Docendi, București, noiembrie 2014.
Premiul Cea mai bună carte a anului, oferit de Asociația Scriitorilor din București, domeniul Dramaturgie pentru volumul Orașul de nisip, noiembrie 2014.
Spectacole:
Tărâmul vrăjit- primă audiţie radiofonică 28 iunie 2010, premieră teatrală, 15 ianuarie 2012, Teatrul Excelsior, București.
Lumea lui Paparin, spectacol lectură în cadrul Festivalului de Teatru pentru Copii, octombrie 2012, premiera: 15 martie 2014 la Teatrul Ion Creanga din Bucuresti.
Bye-Bye America – premiera: 30 martie 2009 la Teatrului Naţional din Timişoara.
Luna abțibild, premiera: 7 decembrie 2012 la Teatrul Tudor Vianu din Giurgiu.
Paganini nu mai locuiește aici – premiera : 6 decembrie 2014 la Teatrul Național Mihai Eminescu din Timișoara.
Știu că nu asta vrei să auzi – premiera 23 aprilie 2017 la Teatrul Municipal George Bacovia din Bacău.
Exercițiu de echilibru – premiera 21 septembrie 2017 la Teatrul Dramaturgilor din București.
Din România, cu dragoste – premiera 15 mai 2019 la Teatrul de Nord, Satu-Mare.
Aida POPA