„Pădurea spănzuraților”, „Valurile Dunării”, dar și alte capodore ale regizorului vor avea interzis la difuzare pe ecranele din țara noastră, relatează evz.ro Decizia a fost luată de fiul regizorului, Thomas Ciulei, care deține drepturile de autor, și urmează să intre în vigoare din 19 octombrie. Thomas Ciulei, regizor la rândul său, spune că a hotărât să interzică difuzarea filmelor semnate atât de el, cât și de tatăl său din cauza „atitudinii destructive a Centrului Național al Cinematografiei (CNC) legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei și a tratamentului discriminatoriu privind producțiile sale”. „Nu am avut discuții cu CNC și nu i-am prevenit asupra hotărârii. Este o decizie temporară, iar totul ține de ceea ce hotărăsc să facă de acum încolo. Statul va trebui însă să-și ia angajamente ferme, pentru că trăim într-o țară în care se pare că promisiunile nu au nicio relavanță”, a explicat Thomas Ciulei pentru EVZ. Acesta subliniază însă că „excepții de la decizia sa vor face proiecțiile în instituțiile de învățământ”. “În 2008, Liviu Ciulei a declarat că, în cazul unei restaurări a filmului Valuruile Dunarii, își dorește ca aceasta să fie făcută, la cele mai înalte exigențe. Această șansă s-a ivit chiar în 2008, când Fundația World Cinema Foundation, înființată de Martin Scorsese, a dorit să ofere un proiect de restaurare a filmului Valurile Dunarii, în valoare de peste 200.000 de euro”, a povestit Thomas Ciulei în comunicatul dat publicității. El a subliniat apoi că „dezinteresul Centrului Național al Cinematografiei pentru găsirea soluțiilor de a susține această lăudabilă inițiativă pe plan intern a dus la retragerea ofertei făcută de World Cinema Foundation, pierzându- se astfel o șansă uriașă de a resuscita un film al cărui suport original, pelicula, începe să-și atingă durata maximă de viață”. „Nu pot să intervin cu nimic în această problemă. Dețin drepturile de autor, dar pelicula este în proprietatea CNC”, spune regizorul. „O soartă identică l-a avut și filmul Padurea Spanzuratilor, a cărui restaurare finanțată de către Groupama Group, în 2010, s-a lovit de aceeași indiferență din partea CNC”, adaugă Thomas Ciulei, notând că „prin acest comportament, Centrul Național al Cinematografiei încalcă grav obiectivele formulate în legea cinematografiei”. În ceea ce priveşte interdicţia de difuzare, în România, a filmelor regizate de el, Thomas Ciulei spune că CNC a avut o atitudine inflexibilă în cazul unor producții ce au avut finanțare din partea Centrului Cinematografic. „Consider atitudinea Centrului Naţional al Cinematografiei discriminatorie, destructivă şi în contradicţie cu obiectivele formulate în legea Cinematografiei: dezvoltarea industriei filmului din România şi încurajarea iniţiativei private în domeniile creaţiei, finanţării şi producţiei (…) filmelor româneşti sau celor realizate cu participare românească’”, scrie Thomas Ciulei.