Național

Relația cu ANAF, chinul contribuabililor. Erorile Fiscului, de la declarația unică la SPV și e-Factura

By Redacția

January 22, 2024

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anunța recent că a trimis contribuabililor prin Spațiul Privat Virtual (SPV) declarații unice precompletate. Cu toate acestea, contribuabilii se plâng că documentele venite de la Fisc sunt pline de erori și îi sfătuiesc pe ceilalți să completeze o nouă declarație unică. Veniturile obținute în cursurile anului 2023 trebuie raportate la ANAF prin declarația unică pentru 2024. Chiar dacă în teorie procesul pare simplu, site-ul instituției întâmpină o serie de erori în ceea ce privește veniturile provenite din activități independente. Formularul 212 (Declarația unică) trebuie depusă la ANAF până pe 25 mai Mulți români s-au confruntat cu probleme atunci când au încercat să completeze Declarația unică pentru anul 2024. La capitolul recipisă, sistemul arăta că nu sunt completate date CASS pentru alte venituri din chirii, dividende, bursă, cripto etc., chiar dacă persoana respectivă nu a obținut astfel de venituri. Situația a fost semnalată autorităților, iar Ministerul Finanțelor și ANAF urmează să vină cu o soluție. Cei care își fac un PFA în 2024 au la dispoziție 30 de zile pentru a încărca documentul pe site-ul instituției. Ei vor trebui să completeze și partea legată de estimări

e-Factura, chinul contribuabililor Prezentat drept cel mai mare proiect de digitalizare al Ministerului Finanțelor, prin care autoritățile urmăresc reducerea evaziunii fiscale, sistemul național de facturare electronică RO e-Factura este plin de probleme. Pe diverse grupuri pe Facebook și forumuri, antreprenorii și experții contabili scriu mesaje despre problemele întâmpinate cu e-Factura. În lipsa unui ajutor din partea autorităților, ei încearcă să se ajute reciproc.

Contribuabilii întâmpină probleme cu logarea în Spațiul Privat Virtual (SPV), erori la depunerea și descărcarea de facturi, și au neclarități privind modul cum se vor aplica amenzile.

Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 pentru toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România.

Nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura constituie contravenție și se sancționează. Cu toate acestea, autoritățile au introdus o excepție pentru perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024.

Autoritățile aruncă vina pe cetățeni Contribuabilii întâmpina o serie de dificultăți atunci când folosesc sistemul național RO e-factura. Oamenii sunt revoltați pentru că deși completează totul corect, sistemul le arată o eroare greu de înțeles. Atât Marcel Boloș, ministrul de Finanțe, cât și reprezentanții ANAF, aruncă vina pe oameni că nu știu să folosească noul sistem.

În scurt timp, lista problemelor descoperite de contribuabili a crescut, iar Marcel Boloș pare să recunoască acest lucru. Ministrul a spus că sunt probleme, dar le-a pus majoritar pe seama utilizatorilor, nu a sistemului în sine.

Tot specialiștii semnalează, de pildă, că acum sistemul ANAF nu blochează automat o a doua factură, dublată, până nu se înregistrează complet prima. Ministrul Finanțelor promitea o soluție până luni (15 ianuarie 2024, la două săptămâni după lansarea sistemului și la o săptămână după ce Marcel Boloș a declarat că sistemul funcționează fără probleme). Această situație se pare că încă nu s-a rezolvat.

Istoric plin de probleme cu site-urile Ministerului de Finanțe Problemele de digitalizare ale Fiscului sunt vechi de ani de zile. În august 2019, un contribuabil s-a plâns că ANAF-ul i-a acceptat documentul din Spațiul Privat Virtual, iar ulterior, în decurs de două săptămâni, el era informat că are noi documente de completat.

Inițial, întreg procesul a durat câteva minute. Acesta a reușit să completez documentele și să descarce cu succes recipisa care demonstra efectuarea procesului online. Situația avea însă să revină în următoarele zile, atunci când a fost informat că nu a completat documentele și că riscă sancțiuni.

Nici în 2022 problemele nu erau rezolvate. Contabilii s-au trezit atunci cu o problemă la serverele ANAF. Una dintre cele mai importante declarații a fost actualizată recent de instituție, iar problemele nu au încetat să apară. Chiar dacă sistemul arăta că documentele au fost încărcate cu succes, ulterior serverul menționa o eroare de conexiune și tot procesul era pierdut.

Fermierii români, revoltați că ANAF le-a blocat activitatea În august 2023, după ce Marcel Ciolacu le-a promis ucrainenilor că facilitează transportul a patru milioane de tone pe lună de cereale, fermierii au mai primit o lovitură de la statul român.

ANAF a declarat atunci că legumele, cartofii, fructele și pepenii din ferme sunt produse cu risc fiscal ridicat. În consecință, marfa a fost blocată din cauza sistemului electronic neadaptat unui flux de date foarte mare. Mulți fermieri, în așteptarea deblocării sistemului ANAF, au pierdut bani după ce marfa s-a stricat și nu a mai putut fi vândută.

Uniunea Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) a transmis atunci o scrisoare deschisă către șefa ANAF și către ministrul Agriculturii în care le cere să elimine blocajele din E-transport:

„Produsele obținute de membrii noștri producători de cartofi, legume, fructe și pepeni au fost introduse prin OPANAF nr. 12/2022, la produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relaţia B2B, deși sunt persoane juridice care au contracte încheiate pentru ponderea majoritară a producției, înregistrează în sistem și realizează factură electronică care poate fi confirmată și verificată oricând, având fiscalizare 100%.

În campaniile de recoltat, website-ul ANAF nu face față volumului mare de procese, mai ales în perioadele aglomerate, atunci când contabilii trebuie să încarce declarațiile și documentele necesare. Înregistrările fiscale periodice și declarațiile sunt imposibil de operat uneori, deoarece platforma se blochează constant, dă erori sau nu mai este accesibilă pe perioade de câteva ore. Au fost cazuri când a durat și 3 ore până s-a putut înregistra și obține codul UIT sau a dat eroare și după 4-5 ore și nu s-a putut emite din cauza capacității insuficiente de operare a website-ului”, atrăgea atenția UNCS

Mai multe pe evz.ro