Local

Primele tramvaie PESA au ajuns la Iaşi

By Redacția

August 02, 2021

Primele două garnituri moderne de tramvai, construite de compania poloneză PESA, au ajuns la Iași. Este vorba despre prima tranşă din tramvaiele moderne de care vor beneficia ieșenii în perioada următoare, contractul de achiziție a celor 16 tramvaie PESA fiind semnat pe 27 aprilie 2020. Valoarea contractului este de circa 163 de milioane de lei, (aproximativ 33,1 milioane de euro – ceea ce înseamnă 2,06 milioane de euro pentru fiecare tramvai).

Cele 16 tramvaie PESA au o capacitate de transport totală de 230 de locuri, din care 30 pe scaune fixe, nerabatabile și individuale. Toate tramvaiele au dotări moderne: aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior, sistem de numărare a călătorilor prin senzori video inteligenţi 3D etc.

Tramvaiele sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 şi 13.

Pe lângă tramvaiele PESA, Municipiul Iași va avea și 16 tramvaie moderne, cu o lungime minimă de 26 de metri, livrate de compania Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de peste 167,7 milioane lei.

Cele 16 tramvaie vor avea o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minim 230 de locuri, din care 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Scaunele pentru călători vor fi singulare și nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăți antigrafitti, antivandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie.

Tramvaiele vor avea podea 100% coborâtă pe toată suprafața destinată pasagerilor, cu facilități (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor și a persoanelor cu mobilitate redusă. Totodată, tramvaiele vor fi echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de evacuare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio – video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații (pentru persoanele cu dizabilități de vedere), instalație electrică și informatică pentru echipamentele de ticketing, instalație de informare a călătorilor (atât la interior, cât și la exterior), echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificările intervenite în exploatare.

Tot datorită fondurilor europene, Municipiul Iași va beneficia și de 20 de autobuze electrice, șase stații de încărcare rapidă și 20 de stații de încărcare lentă. Câștigătoarea licitației este Solaris Bus & Coach din Polonia, iar autobuzele livrate vor fi de tip Solaris Urbino Electric nE12. Valoarea contractului este de peste 61,4 milioane lei. Contractul pentru furnizarea celor 20 de autobuze a fost semnat pe 15 aprilie, compania poloneză având la dispoziție 24 de luni pentru a le livra.

Cele 20 de autobuze electrice vor deservi rutele 28 (Triumf – Podu Roş – Mircea cel Bătrân – Dacia) şi 36 (Dacia – Gară – Copou – Breazu).

Grație aceleiași linii europene de finanțare, Municipiul Iași va beneficia și de 24 de autobuze electrice de 10 metri. În acest caz, prevederea financiară este de peste 64,8 milioane lei. Proiectul include și construirea și punerea în funcțiune a șapte staţii de încărcare rapidă şi 24 staţii de încărcare lentă.

Cele 24 de autobuze electrice de 10 metri vor fi folosite în transportul public din Iași astfel: 14 pe ruta 42 (Copou – CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun – Pasaj Octav Băncilă – Copou). Contractul de finanțare europeană a fost semnat pe 16 octombrie 2019.

În aceeaşi ordine de idei, Iașul va deveni primul mare oraș din România care va avea întreaga cale de rulare a tramvaielor modernizată. Acest lucru va fi posibil grație finanțării europene obținute de municipalitate pentru proiectele de reabilitarea infrastructurii de tramvai pe bulevardul Tudor Vladimirescu, reabilitarea infrastructurii și suprastructurii căii de rulare a tramvaielor pe trei tronsoane: Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriță și bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul Metalurgiei – rond Țuțora, precum şi reabilitarea infrastructurii de tramvai pe ruta Iași – Dancu.

Marius GAVRILESCU