Institutul de Management al Artei (IMA) a publicat o radiografie a pieței românești de artă, analizând evoluția acesteia de-a lungul ultimilor 3 ani, în premieră, în forma ușor lecturabilă și circulabilă a unei serii de 4 topuri. Topurile sau listele au fost realizate ținând cont de cel mai obiectiv criteriu – al valorii de adjudecare publică a operelor de artă, conform istoricului tranzacțional al caselor de licitații românești, dar și de alți factori relevanți, precum: raritatea în piață a operei artistului, frecvența expozițiilor, shiftul către noile generații de colecționari. Cele 4 topuri, publicate la începutul noului sezon al pieței românești de artă, aliniază artiștii contemporani investibili ce au urmat (și promit să urmeze) un trend ascendent în piața românească de artă, cei 10 Mari Maeștri tranzacționați peste 100.000 de euro în piața românească de artă, o listă a artiștilor de patrimoniu astăzi subevaluați în piață, dar și o listă de probabilități cu privire la cum vor evolua anumiți artiști contemporani tineri (supercontemporani).
Primul Top „20+1 artiști contemporani investibili. Pariuri pentru viitor” concluzionează pe scurt o caracterizare a artistului, o predicție de evoluție și câteva argumente pentru probabila evoluție pozitivă de piață a artistului listat. Lista/topul este alcătuit de clasici ai contemporanei care au dat dovadă de reziliență, după ani de cotare medie sau favorabilă, și au izbutit să facă trecerea dinspre gustul vechilor generații de colecționari către cel al noilor generații de colecționari (colecționarul contemporan), precum și din artiști contemporani ce s-au apreciat treptat și continuu în ultimii 3-5 ani, pentru argumentele de piață analizate, și probabil vor continua să se aprecieze financiar, pentru aceleași argumente. Corneliu Baba, Felix Aftene, Sabin Bălașa, Ștefan Câlția, Constantin Piliuță, Jules Perahim sunt câțiva dintre cei 21 de artiști care au înregistrat, în ultimii ani, argumente de piață și rezultate promițătoare. Arta contemporană este privită astăzi cu încredere, fiind considerată „investiția omului educat”, precum și una dintre cele mai utile și profitabile oportunități de investiție, apreciată, așadar, nu doar pentru valențele estetice și educative ca produs cultural, cât și pentru potențialul de câștig din creșterea valorii de piață.
Cel de-a doua listă – „Top 10 clasici peste 100.000 de euro”, aliniază cei mai reprezentativi artiști pentru arta românească importantă, după rezultatele de piață din ultimii ani, prezentând grafic sugestiv scara artiștilor, recordul obținut și valoarea opere de artă. În topul tranzacțiilor de pe piața românească de artă rămân Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian și Nicolae Tonitza, iar lista Galei de 10 este închisă de recent intratul Nicolae Vermont. Rezultatele prezentate în cel de-al doilea top demonstrează continuarea trendului de creștere a pieței românești de artă, dar și interesului colecționarilor și investitorilor pentru segmentul artei de patrimoniu, al artiștilor istorici, expuși în muzeele din România.
„Top 20 probabilități. 20 de artiști istorici muzealizați de specialiști, azi subevaluați în piață (500-5.000 de euro)” prezintă o listă a artiștilor care au avut o evoluție modestă în piața românească de artă a ultimilor ani, fiind subevaluați în piață (în special datorită deficitului de organizare de expoziții de artă importantă de către rețeaua națională a muzeelor, care să îi readucă în atenție, precum și a producției foarte scăzute de literatură de specialitate), chiar dacă operele acestor artiști sunt expuse permanent în toate muzeele importante de artă românească. Ștefan Dimitrescu, Jean Alexandru Steriadi, Eustațiu Stoenescu sau Ion-Theodorescu Sion sunt doar câțiva dintre artiștii care alcătuiesc lista, artiști muzeali importanți, care au lăsat o moștenire artistică bogată, variată și durabilă și care au potențialul calitativ și masa creativă de a reajunge în prim-plan, în cazul în care sunt reintroduși în agenda atenției publice, prin organizarea de expoziții relevante și realizarea de monografii în tiraje suficiente. Analiza prezintă publicului detalii despre activitatea creatoare a artiștilor, previziuni cu privire la evoluția acestora, dar și potențialele evenimente culturale retrospective cu scopul de a restaura figurile artiștilor clasici.
„Top 13 supercontemporani de urmărit” prezintă lista câtorva dintre tinerii artiști ce se străduiesc pe scena artei contemporane și argumentele pentru care IMA concluzionează o viitoare apreciere a cotației acestora. Irina Dragomir, Ștefan Ungureanu, Daniel Rădulescu, Obie Platon sau Mihai Mureșan sunt câțiva din cei listați, care merită în opinia IMA atenția noilor generații de colecționari sau investitori educați, pentru potențialul acestora de creștere a valorii operelor și a cotei de piață pe termen mediu și lung.
Nu este mai puțin de remarcat că operele realizate de tânara generație de artiști, dar și de cei istorici listați, au, în contextul inflaționist, capacitatea de a păstra valoarea banilor, dincolo de potențialul de a aduce posesorilor câștig efectiv din inspirata investiție.
Analiza pieței românești de artă în 4 topuri este publică aici și cuprinde clasificările complete ale artiștilor în funcție de datele obiective monitorizate de Institutul de Management al Artei.
Aida POPA