Cultură

Premieră excepțională la Naționalul ieșean: „Alecsandriʹs Garden” – eveniment teatral în proiectul „Alecsandri 200”

By Redacția

July 17, 2021

An aniversar la Teatrul Național Iași: 200 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri, creator al teatrului românesc, poet, folclorist, om politic, director al Teatrului Național Iași în perioada 1840 -1842, 115 ani de la inaugurarea statuii poetului, monument amplasat în fața Naționalului ieșean, ai 65 de ani de când Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași poartă numele creatorului teatrului românesc.

În perioada 21-24 iulie, amplul proiect „Alecsandri 200”, demarat în acest an de Teatrul Național Iași, continuă cu seria spectacolelor din opera lui Alecsandri, montate pe scena acestei instituții de teatru. Seria este deschisă cu cea mai nouă producție aniversară, spectacolul „Alecsandriʹs Garden”,  pe un scenariu teatral scris de Ovidiu Lazăr după cânticele de Vasile Alecsandri.

 Spectacolul creat de Ovidiu Lazăr va avea premiera pe 21 iulie, de la ora 20:30, pe scena în aer liber din parcul Teatrului³.  A doua reprezentație poate fi vizionată pe 22 iulie.

Alături de regizor în acest proiect: Tatiana Ionesi, Georgeta Burdujan, Mălina Lazăr, Oana Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Diana Roman, Alexandru Horga; Aranjament muzical: Diana Roman; Mișcare scenică: Oana Sandu

Mărturisiri despre construcția acestui spectacol, scrise între repetiții de regizorul Ovidiu Lazăr:

  „ALECSANDRI  ESTE  CONTEMPORANUL  NOSTRU…

 …măcar  pentru că   a  fost  primul  dramaturg român care  a  scris  monologuri  (așa-numitele cânticele  comice) care, structurate  pe   o  idee  de  spectacol  viabilă, pot  naște un  teatru  modular (cum  bine  îl  definea Matei  Vișniec) ;

…pentru  că a creat tipologii  umane perfect  valabile  și  astăzi , înscriindu-le într-un  românism a  cărui expansiune  va  duce  la  Caragiale, la Eugen  Ionescu , la Teodor  Mazilu…

 …pentru că a  transformat  vodevilul  în  satiră și  satira  în  fapt  de  viață ,,fotografiat” la  nivelul  unei  clipe cu  mare  putere  de  semnificație. Alecsandri  e realist  și absurd,  viu  și  magic.

Dacă eliberezi  cânticelele comice de  regionalisme  și  de  arhaisme , și  dacă  le  aduci  în  limba  română actuală , vei  avea  surpriza de  a  crede  că  au  fost  scrise  acum-aici-astăzi . ( Trebuie  să   recunoaștem , în  context , că   sunt  dramaturgi ,, clasici” care  nu  rezistă actualizării lexicale.)

Comediile  sale, mici  și / sau mari , abundă de  franțuzisme , de  turcisme , de  grecisme care,  în  zilele noastre , nu  mai  au  percutanța   ironică de  atunci , căci  zilele noastre sunt  pline  de  anglisme  și  de  americanisme. De  aceea  ,,ALECSANDRI’ S  GARDEN ” , un  barbarism  necesar , pios și  protocronic, ca  titlu  de  spectacol care  nu   se  referă  la locul  tehnic  de  desfășurare  a  reprezentației , ci  la   o  grădină  imaginară, ca  o  arcă bântuind  prin  timp  și  prin  timpuri, unde nu sunt  nici plante, nici  animale, ci  doar vietăți  care  seamănă  cu  oamenii … oameni  care, într-un  mod  bizar, ne  par  teribil  de  cunoscuți.

 «Prin Alecsandri, teatrul românesc  s-a  născut firesc, s-a  născut  pe  scenă  și  pentru  scenă, s-a  născut  pentru  a  fi  întrupat  de  actori și  pentru  a  fi  văzut» – scria  în  admirabilul și  perenul  studiu ALECSANDRI  ȘI  DUBLUL  SĂU  prietenul și  unicul  om de  Teatru  Mircea Ghițulescu.

Așa  se  face că, mizând  îndârjit  pe  forța  și  pe  curajul  actorilor, am  construit un  spectacol cu «noduri și semne», percutant  și  intens, capabil  să   transforme  reprezentația într-o  întâmplare de  neuitat.

Construit  la  două  sute  de  ani  de  la  nașterea  lui  Alecsandri, acest  spectacol nu  este  nici  omagiu,  nici  serbare, nici  restituire, nici demonstrație…

 E  doar  un  spectacol născut  din  harul  și  din  energiile unei echipe care  crede  în  Teatru ca  formă  de  viață și  de  viețuire. O  echipă  care m-a  ajutat să  fiu  eu  însumi ca  om  de  Teatru și  să  exprim  scenic  ce  cred despre Alecsandri și  despre  o  parte a  lumii  în  care  trăim. O  echipă  căreia îi  mulțumesc  cu  tot  ce  sunt acum –  aici – astăzi .”

Seria spectacolelor din opera lui Alecsandri continuă cu: „Chirița în provinție”, pe 23 iulie, și „Acum râde printre lacrimi veselul Alecsandri”, pe 24 iulie, ambele jucându-se pe scena Sălii Mari, de la ora 19:00. Din toamnă, în noua stagiune, în cadrul proiectului „Alecsandri 200”  vor avea loc noi evenimente (producții teatrale și manifestări conexe). 

Aida POPA