La Adunarea creditorilor debitoarei TRANSBORDARE VAGOANE MARFA S.A din 15.04.2020, la care s-au prezentat principalii creditori (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – A.A.A.S, cu 76,19% și A.N.A.F. – Direcția Mari Contribuabili, cu o pondere în masa credală de 1,25%,), s-a decis ca valorificarea bunurilor debitoarei să se facă prin metoda licitației publice cu strigare, cu vânzarea în bloc ca subansambluri funcționale pentru fiecare punct de lucru. Au fost întocmite astfel caiete de sarcini pentru următoarele active:
Clădiri și construcții speciale industriale situate în localitatea Dornești, județul Suceava
Clădiri și construcții speciale industriale situate în localitatea Cristești, județul Iași
Clădiri și construcții speciale industriale situate în localitatea Galați, județul Galați
Clădiri și construcții speciale industriale situate în localitatea Halmeu județul Satu Mare
Clădire atelier Tg. Neamt, județul Neamț
Rolul strategic al acestor active
Terminalele logistice de la Halmeu, Dornești, Cristești, Galați, amplasate pe frontierele de Nord si de Est ale României, perfect integrate in structura stațiilor de cale ferată de frontieră, sunt singurele instalații care pot asigura transferul mărfurilor direct între cele două tipuri de vagoane (de ecartament larg – 1520 mm si de ecartament normal – 1435 mm) la capacități adecvate. La frontiera României cu fostele țări CSI, cele mai multe dintre funcțiunile specifice nodurilor feroviare sunt realizate prin activitatea si facilitățile asigurate de către aceste instalații speciale, prezente în cele 4 localități.
Potrivit justnews.ro, cea mai importantă funcție a acestor terminale este cea de conexiune, în absența căreia celelalte funcții nu mai pot fi îndeplinite. Dispariția acestor terminale ar face ca aceste noduri ale rețelei feroviare să nu-și mai poată îndeplini funcția de ,,stații de frontieră”, cu intreg cortegiul de efecte aferente, printre altele, compromițând integral orice șansă ca România să mai poată atrage fluxuri de transport de pe coridoarele care in mod generic formează ,,Drumul Mătăsii”.
Din punct de vedere militar, este evidentă importanța strategică a utilajelor și elementelor de infrastructură existente în cele 4 localități, fiind clar că transferul de echipamente militare între cele două rețele feroviare nu s-ar putea face în condiții satisfăcătoare, în absența acestora. Acesta este de altfel și motivul pentru care, în perioada tensiunilor româno-sovietice, facilitățile de transbordare au fost construite redundant, fiecare protagonist deținând ,,în oglindă”, de fiecare parte a frontierei, sistemele tehnice necesare transferului de mărfuri între cele două ecartamente, deși uzanțele impuneau utilizarea unor facilități comune la graniță.
La sfârșitul lunii trecute, firma MoldMetal Trading SRL, sub semnătura administratorului Șeremet Radomir, se declară interesată de o parte din bunurile companiei TRANSBORDARE VAGOANE MARFA S.A. din localitățile Cristești și Dornești și înaintează o ofertă lichidatorului judiciar pe care să o propună Adunării Creditorilor, după cum urmează:
1.600.000 lei pentru subansamblul funcțional de la Cristești
1.250.000 lei pentru subansamblul funcțional de la Dornești
Cine este ofertantul
Firma Moldmetal Trading SRL, având ca obiect de activitate Comerțul cu ridicata al metalelor si minereurilor metalice, este controlată în proporție de 50,5% de către Babii Oleg, cetățean moldovean din Transnistria, iar din acționariat mai fac parte Seremet Radomir, cu 48,51% și Tamba Vasile, cu 0,99%. Administratorul firmei este Seremet Radomir. În 2019, firma a raportat o cifră de afaceri de aproape 200 milioane de lei și un profit de circa 5 milioane de lei (un million de euro).
Publicațiile media9.ro și opiniatransilvana.ro au devoalat modul în care se derulează afacerile firmei Moldmetal Trading srl în România. Cităm: Un fost director din MECHEL, moldoveanul Radomir Şeremet, bun prieten cu Oleg Shvedakov, a dobândit o poziţie importantă pe piaţa românească de oţel şi materii prime siderurgice, pe care le aduce din Federaţia Rusă şi Transnistria, despre care toată lumea ştie că este tot a ruşilor, şi le livrează uzinelor MECHEL. Cei doi au pus la punct un mecanism de tip suveică prin care mărfurile importate se plimbă prin firma MOLDMETAL TRADING deţinută de Radomir Şeremet, sunt transferate apoi prin firma EAST EUROPE METAL CONCEPT SRL controlată de INVEST NIKAROM SRL şi reprezentată de Victor Chumakov, tatăl Olgăi Chumakova, iar apoi sunt livrate către ISCT Câmpia Turzii, COS Târgovişte, Ductil Steel Buzău şi Laminorul Brăila. Mai multe detalii aici și aici
Consecințele dispariției fizice a respectivelor echipamente
Prin urmare, firma Moldmetal Trading SRL se declară interesată în preluarea respectivelor instalații pentru a le transforma, cel mai probabil, în fier vechi și a le trimite la topit. Numai că, așa cum am arătat, acele instalații au și o importantă valoare strategico-militară în eventualitatea, puțin probabilă deocamdată, a unui conflict la granița de Răsărit a NATO.
TRANSBORDARE VAGOANE MARFA S.A. este fosta societate TRANSBORDARE VAGOANE MARFA “C.F.R. T.V.M.” SA, privatizată în 2003 în favoarea companiei Grup Feroviar Român. Câțiva ani, TRANSBORDARE VAGOANE MARFA S.A. a funcționat bine, după care din 2009 a intrat pe o pantă descendentă, ajungînd ca, în anul 2017, să depună cerere de intrare în insolvență. În baza legii nr.85/2014, s-a deschis astfel procedura falimentului impotriva debitoarei TRANSBORDARE VAGOANE MARFA S.A., iar prin sentința civilă nr.6684/26.11.2019 pronunţată de Tribunalul Bucureşti Secţia a VII-a Civilă în dosarul nr.30709/3/2017, a fost însărcinată cu gestionarea acestei proceduri societatea LIDER – LICHIDARE şi REORGANIZARE SPRL.
Sursa: JustNews