Pe 8 martie 2016, au fost depuse la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci) cereri de înregistrare pentru mărcile Saptamanul Ieseanul şi Saptamanalul Ieseanului, ambele pe clasa 16, caracteristică ziarelor şi revistelor, chiar dacă exprimarea oficială este alta. Acest demers prezintă interes (jurnalistic) nu numai pentru că solicitantul – Irina Oana Teodora Stanciu din Iaşi (foto) – este fiica generalului Theodor Zaharia, soţia consilierului judeţean Cristian Stanciu şi nora deputatului condamnat definitiv Anghel Stanciu, ci şi din cel puţin alte două motive.
Prima surpriză este reprezentată de faptul că Irina Stanciu a depus cererile “pe numele ei” şi nu a recurs la intermediari, aşa cum s-a procedat cu o altă marcă a familiei sau chiar în cazul celor două mărci menţionate, în urmă cu mai puţin de un an.
Mai exact, pe 14 august 2015, Elena Zaharia (probabil o rudă după tată) a depus cereri pentru înregistrarea mărcilor Saptamanalul Ieseanul şi Saptamanalul Ieseanului, tot pe clasa 16. Încercarea nu a avut succes, probabil pentru că a primit un “aviz de refuz” de la OSIM (la acea vreme, Oficiul emitea cu de la sine putere nişte “avize de refuz”, pe motiv că ar exista mărci cu nume asemănător).
De vreo câteva luni, OSIM a intrat în legalitate şi nu mai are dreptul să refuze înregistrarea unei mărci dacă nu există o opoziţie din partea unei persoane interesate, aşa că cele două noi cereri ar putea “să treacă”. Curios este faptul că nu s-a mai apelat la neamurile Zaharia şi Irina Stanciu a preferat să-şi asume acest proiect. Chiar dacă “generozitatea” familiei Stanciu este de notorietate (locală), rămâne o enigmă de ce s-a solicitat înregistrarea doar pe clasa 16.
Al doilea punct de atracţie al subiectului este reprezentat de faptul că marca Ieseanul este deţinută de Mediafax Group (CUI: 27189522), fiind înregistrată pe mai multe clase, inclusiv 16. Chiar dacă firma este în insolvenţă şi nu mai editează gazeta cu acest nume (care era tot un săptămânal) este greu de crezut că nu a depus opoziţie la cererile Irinei Stanciu, mai ales că la mijloc e şi ING BANK, care are sechestru asupra mai multor mărci ale Medifax. Termenul de opoziţie a expirat, dar OSIM actualizează cu greutate informaţiile de pe site, plus că este luată în calcul data poştei.
Demn de remarcat este faptul că nora deputatului condamnat definitiv Anghel Stanciu (unul dintre iniţiatorii legii pentru pensiile speciale) nu este prima care vrea “să fure” marca Ieseanul, dar totuşi are meritul de a încerca o variantă mai subtilă.
În noiembrie 2001, Centrul International de Informare si Implementare a Inventiilor SRL (CUI: 4983710), firmă redenumită ulterior Mondo Drink SRL (radiată în prezent), a depus cerere pentru înregistrarea mărcii Ieseanul pe 8 clase (inclusiv 16), deşi marca era înregistrată (la acea vreme de Publimedia International SRL, care ulterior a cesionat-o către Mediafax Group SA).
În 2003 şi-a încercat norocul şi Mihail M. Vlasov, celebrul avocat condamnat definitiv la 5 ani de închisoare cu executare, cererea fiind depusă pe 3 clase (16, 35 şi 41). Chiar dacă această tentativă a eşuat, Vlasov a înregistrat pe aceleaşi 3 clase Lumea Ieseanului, marcă pe care o deţine şi astăzi, fiind reînnoită (pe 10 ani) în 2013, când nu mai exista cotidianul cu acest nume (editat pe banii CCI Iaşi).
Revenind la vedeta din acest articol, faptul că a depus două cereri sugerează că nu a mers pe principiul “încercarea moarte n-are”, ci chiar vrea să înregistreze o marcă pentru un săptămânal ieşean, care ar putea să reprezinte o rebranduire a unei publicaţii deja existente sau… un proiect cu finanţare (europeană) în cadrul fundaţiei pe care o păstoreşte. E greu de crezut că Irina Stanciu vrea să scoată Saptamanalul Ieseanul (ui) ca “să se ciondănească” cu Barfa soţului!
Barfa de Iasi – o altă şmecherie marca Stanciu
La Iaşi apare o publicaţie tipărită numit BÂRFA DE IAŞI, care se prezintă drept “săptămânal de anchete, caterincă şi pamflete“. În cadrul “ziarului” (aşa se autointitulează) de 12 pagini nu există menţionată absolut nicio informaţie despre editor, despre tipografie sau despre cine scrie articolele. Nici număr de telefon, doar o adresa de mail.
Şi ce legătură are Cristian STANCIU cu BÂRFA DE IAŞI. Oficial, nu prea are, din moment ce nu scrie nicăieri cine o editează, iar site-ul este la fel de anonim, domeniul fiind înregistrat de o persoană fizică.
Singurul indiciu ar putea fi marca BÂRFA DE IAŞI. Aceasta a fost “înregistrată” (pe 6 clase, inclusiv 16) în 2011, de Mihai ZAHARIA. Am pus ghilimele la înregistrată pentru că stadiul actual este “decizie de admitere la înregistrarea mărcii“, iar traseul complet presupune şi publicarea în BOPI (Buletinul Oficial de Proprietate Industrială), plus emiterea certificatului de marcă. Dar asta presupune plata a încă 221 de lei. O avere, pentru unii!
sursa: supervizor.ro