Senatorul PSD de Iași, Vasile Toma, a inițiat un proiect legislativ aflat în acest moment în procedură legislativă la Senat, care propune modificarea definiției taxiului astfel încât aceasta să ofere posibilitatea celor care practică taximetrie să folosească mașini mai mari.
La momentul actual, în țara noastră, taxiul este definit ca fiind „autovehicul din categoria autoturisme cu până la maximum 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto”. De aceea, schimbarea propusă prin inițiativa legislativă a senatorului și colegilor săi co-inițiatori presupune înlocuirea numărului de locuri de la 5 la 9, restul condițiilor de desfășurare a activității de taximetrie rămânând aceleași.
Actuala inițiativă subliniează faptul că serviciile de taxi sunt asimilate serviciilor de transport. Prin urmare, pentru asigurarea unui regim concurențial echilibrat și stabilirea unui regim nediscriminatoriu a modurilor de transport utilizate pentru transportul de persoane în mediul urban, trebuie eliminate discriminarea și îngrădirea accesului la piața transportului în regim de taxi a posesorilor de autovehicule care se încadrează în definiția autoturismului.
În plus, această reglementare legislativă are în vedere nu doar asigurarea clară a condițiilor de siguranță și de calitate în ceea ce privește serviciile de taximetrie, ci și respectarea principiilor liberei concurențe, garantarea accesului liber și nediscriminatoriu la piața transportului rutier.
“Privitor la principiile de nondiscriminare, de echitate și echilibru concurențial, este necesar de subliniat și explicat faptul că, în condițiile în care serviciile de transport urban cu autoturismul prin intermediul platformelor online tip Uber se efectuează cu autovehicule de până la 9 locuri, este cât se poate de normal și de legitim ca, în mod legal, și taximetria să beneficieze de condiții corespunzătoare!”, a spus Vasile Toma.
Nu în ultimul rând, modificarea propusă este necesară și pentru a se oferi posibilitatea organelor de control să își eficientizeze acțiunile de depistare și sancționare a activităților ilegale de transport public de persoane, contra cost, efectuate cu autoturisme, un aspect care, în lipsa unei reglementări, aduce o contribuție negativă semnificativă la nivelul finanțelor României.
Marius GAVRILESCU