Adus în sistem de Mihai Necolaiciuc, promovat și susținut de ministrul penal Relu Fenechiu, șeful Regionalei CF Iași, Radu George Pipa, este unul dintre baronii Societății Naționale de Căi Ferate CFR SA. El a construit un întreg sistem clientelar, format din firme apropiate, pe care le-a conectat la bugetul regionalei și prin care sunt sifonați banii publici.
Activitatea Regionalei condusă de Radu Pipa a făcut obiectul mai multor verificări ale unor structuri de control interne ale Companiei ori ale Curții de Conturi, care au sesizat mai multe nereguli și fraude. Cu toate acestea, șeful CFR Iași a rămas neclintit pe funcție. Dimpotrivă, decizia de a-l ancheta a contribuit, în anul 2013, la înlăturarea echipei de management privat a CFR, condusă de Dimitris Sophocleous. Înlocuirea a fost hotărâtă de ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Relu Fenechiu, aflat în prezent în pușcărie. Actul de control a fost mușamalizat, documentele rezultate în urma verificărilor au fost îngropate în sertare iar prejudiciile descoperite au fost trecute la capitolul uriaș al pierderilor CFR. Mai mult, Corpul de Control a fost desființat, pentru ca asemenea „erori de sistem“ să nu se mai producă.
Averea lui Pipa
Regionala CF Iași are în componență infrastructura feroviară din județele Iași, Suceava, Bacău, Vaslui și Neamț. Este moșia pe care o controlează directorul general Radu George Pipa, din momentul în care a preluat postul, în iulie 2012, de la Sorin Flutur, vărul șefului Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur. Conform ultimei declarații de avere, depusă în 2015, directorul CFR Iași este un funcționar înstărit, cu împrumuturi în bancă și mașină cumpărată în leasing.
Împreună cu soția sa, Radu George Pipa deține un teren intravilan de 1.000 mp, un apartament de 90 mp., achiziționat în 2003, o casă de locuit, cu etaj, în suprafață de 240 mp. cumpărată în 2011 și o mașină Toyot Avensis, luată în leasing. Veniturile anuale, pe care le obține ca director în cadrul CFR, se ridică la 55,4 mii lei, sume la care se adaugă și câștigurile soției de 17.088 lei. Radu Pipa are și două credite, ambele făcute la aceiași bancă, unul scandent în 2030 , de 33.500 euro, contractat în 2010 și un al doilea, din 2015, cu scandența în 2020, de 50.000 de euro.
Sub conducerea sa, în Regionala CFR Iași își rotunjesc conturile mai multe societăți comerciale, pe care baronul CFR le ține aproape, respectiv Daria Const SRL, Ciceu SRL, Construct ING SRL, toate cu sediul în Negrești Oaș, Vest Construct SRL din Brașov, ISIS Comprest SRL Bârlad sau Compania Construcții Feroviare SA Câmpulung Moldovenesc. Abonate de ani buni la contractele de achiziții publice, aceste companii rămân conectate la bugetul Regionalei CFR Iași chiar dacă, în multe situații nu și-au respectat prevederile contractuale.
Daria Const a clanului Cicio, acuzată că folosește muncitorii CFR
Daria Const SRL, Ciceu SRL și Construct ING SRL sunt patronate de omul de afaceri sătmărean Gheorghe Cicio și cei doi fii ai săi, Vasile Cicio și Gheorghe Daniel Cicio. Cele trei firme și în special Daria Const SRL obțin lucrări pe bandă rulantă de la Regionala CF Iași, pentru întreținere și reparații linii căi ferate. Ceferiștii pun succesul în afaceri al firmelor patronate de clanul Cicio, pe seama relațiilor de rudenie dintre afaceriști și directorul Radu Pipa. Baronul CFR Iași și unul dintre cei doi fii ai lui Gheorghe Cicio ar fi cumetri și prieteni apropiați.
Ceea ce frapează la Daria Const SRL este numărul relativ redus de angajați, 95 de persoane declarate în 2015, conform website-ului Ministerului de Finanțe, cu care execută, simultan, un număr foarte de mare de lucrări. Din 19 mai și până în ziua redactării acestui articol, societatea a încheiat nu mai puțin de șapte contracte cu CFR pe care le execută pe raza județelor Constanța, Suceava, Galați, Vaslui și Iași, ceea ce presupune o mobilitate foarte ridicată a muncitorilor.
Surse din cadrul regionalei susțin că, în caz de nevoie, Gheorghe Cicio își suplimentează necesarul de forță de muncă apelând la muncitorii CFR pe care îi angajează să lucreze pentru firma sa.
Într-o sesizare transmisă Procurorului General, în luna martie a acestui an, Gelu Sofica, inginer în cadrul Sucursalei Regionale Căi Ferate Iași, arată că Daria Const SRL s-a folosit de muncitorii CFR pentru a duce la bun sfârșit mai multe contracte de lucrări:
„SC Daria Const Negrești Oaș a efectuat scriptic lucrǎrile de schimbare traverse, vopsitorie de pe raza de activitate a Secției L6 Vatra Dornei, lucrări care în fapt au fost executate cu salariați ai CFR de la districtul de poduri secția L1 Iași. Această situație rezultă din verificarea pontajului, a condicelor de prezențǎ ale Secției L6 Vatra Dornei și ale firmei Daria Const Oaș S.R.L. În același context, trebuie menționate lucrǎrile de pe raza de activitate a secției L4 Bacǎu, efectuate cu salariați de la Districtul de Tabliere Iași, care au fost pontați și la CFR dar și la firma respectivǎ ȋn același timp. În fapt, toate aceste lucrǎri au fost cȃștigate de Daria Const Oaș Negrești, dar au fost executate cu salariați ai CFR. Cel mai recent contract cȃștigat de firma Daria Const Oaș a vizat schimbarea traverselor de la stația CFR Roznov, lucrările efectuându-se tot cu salariați de la secțiile L ai SRCF Iași“.
Trei contracte într-o singură zi
Într-o singură zi, pe 28 iunie a.c., departamentul de achiziții din cadrul Regionalei Iași a atribuit apropiaților directorului Pipa trei contracte, pentru execuția unor lucrări de întreținere și reparații pe linia de cale ferată 511, între stațiile Dărmănești – Vatra Dornei – Ilva Mica, care însumează 467.365,35 lei plus TVA. Daria Const SRL a fost selectată din poziția de unic ofertant, fiind singura care s-a prezentat la licitația organizată.
Acestor angajamente li se adaugă încă unul, cu același obiect, obținut în aceleași condiții, cu câteva zile mai înainte, pe 10 iunie, de 298.291,61 lei fără TVA. Tot în luna mai, Daria Const a fost selectată pentru a executa reparații la calea ferată pe traseul Gura Humorului – Ilva Mică, urmând să încaseze 352.062,96 lei la care se adaugă TVA.
Pericol pentru siguranța circulației feroviare
O serie de documente întocmite de reprezentanții CFR arată că modalitatea de lucru și calitatea prestațiilor executate de firma sătmăreană lasă de dorit. Un raport de constatare semnat de inginerul Dan Corneliu, șeful Districtului SCB-5-Gura Humorului Oraș, datat 3 decembrie 2015, relatează despre neregulile descoperite în patru dintre punctele de lucru ale firmei. În toate cazurile se face referire la nerespectarea documentației tehnice, la lipsa avizelor și la neglijență în adoptarea măsurilor de siguranță a circulației, fapt ce a pus în pericol traficul feroviar. Cum inginerul are cunoștință de susținerea de care se bucură Daria Const la nivelul conducerii Regionalei, propune o soluție extremă: scoaterea din funcțiune a instalațiilor de semnalizare automată tip BLA (bloc de linie automat) care permit controlul circulației trenurilor pe linii.
„Având în vedere cele menționate mai sus precum și faptul că după toate demersurile efectuate de la nivelul districtului pentru respectarea Caietelor de Sarcini (Proiectelor), firma Daria (Const – n.r.) SRL continuă lucrările fără a respecta nici o prevedere privind protecția cablurilor, a condițiilor SC (siguranța circulației – n.r.), SSM (protecția muncii – n.r.), SU și de protecție a mediului cu privire la lucrările CT (și nu numai) și dacă această firmă nu este determinată să respecte aceste condiții, de către factorii de decizie de la nivel de secție sau regional, pentru a nu pune în pericol siguranța circulației prin transmiterea de informații eronate sau false (prin cablurile de dependență avariate la aceste lucrări), singura soluție rămâne scoaterea acestor cabluri din funcție și implicit a instalațiilor BLA aferente până la terminarea lucrărilor“, concluzionează raportul de constatare.
CCF SA, înființată de nevasta lui Necolaiciuc, falimentată de șeful CCIA Iași
O altă firmă apropiată de Radu Pipa și care își rotunjește conturile din bugetul Regionalei CF Iași este Compania Construcții Feroviare SA Câmpulung Moldovenesc, controlată de șeful Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Iași, Paul Butnariu. În prezent, compania este în insolvență din cauza datoriilor foarte mari acumulate la bugetul de stat și la diverși parteneri de afaceri.
Compania Constructii Feroviare SA (CCF) Câmpulung Moldovenesc a fost înființată în 2003, spre finalul mandatului de director general SNCFR al lui Mihai Necolaiciuc, și are ca obiect de activitate construcția de clădiri și lucrări de geniu civil. Printre acționarii firmei s-au numărat, în perioada de început, soția lui Necolaiciuc, Sânziana Rarița, iar printre administratori chiar Radu Pipa.
În acest an, CCF SA Câmpulung Moldovenesc a obținut de la Regionala CF Iași nu mai puțin de zece contracte publice pentru întreținere și reparații la calea ferată. Aceasta, în condițiile în care, potrivit presei ieșene, activele firmei au fost scoase la vânzare de lichidatorii judiciari și există pericolul să nu-și poată duce angajamentele la bun sfârșit. Valoarea totală a acestor contracte se ridică la 3.497.207,19 lei plus TVA.
Deși suma nu este foarte mare, raportat la datoriile pe care le înregistrează, de 149.900.243 lei, aproape 34 milioane euro, n-ar fi de mirare ca, în ritm cu care prinde angajamentele, să asistăm la revirimentul economic al CCF SACâmpulung Moldovenesc pe spatele CFR.
Refacerea Gării Ițcani – dată unei companii aflate în insolvență, cu rezultat previzibil…
În octombrie 2014, compania din Câmpulung Moldovenesc a obținut contractul pentru reabilitarea Gării din Ițcani, Suceava, investiție căreia CFR i-a alocat un buget de 1,2 milioane de lei. Lucrările vizează reparaţii capitale, fără a se interveni în vreun fel la structura edificiului, declarat monument istoric.
După câteva intervenții în noiembrie 2014 la peroane și la acoperiș, Compania de Construcţii Feroviare a suspendat activitatea la acest obiectiv. Conducerea CFR a invocat absența unui certificat care să ateste proprietatea CFR asupra terenurilor aferente imobilului, motiv ce ar fi împiedicat obținerea autorizațiilor de construire. Șeful Regionalei Iași a precizat că actele respective se află în arhivele din Cernăuți.
ISIS Comprest Bârlad, „teroriștii” contractelor din Regionala Iași
ISIS Comprest SRL, cu sediul în Bârlad, este deținută de afaceristul Gelu Lupaşcu și câștigă în mod constant contracte în Regionala Iași. Firma prestează o gamă largă de servicii, de la reparații și întreținerea imobilelor, până la salubrizare și curățenie în spațiile CFR.
Numele ISIS Comprest SRL a apărut în Raportul întocmit de Corpul de Control al CFR, în 2013, în legătură cu mai multe nereguli descoperite în contractele de achiziții publice încheiate la nivelul Regionalei CFR Iași. Ancheta a avut în vedere mai multe contracte atribuite firmei, între care acordul-cadru privind „Salubrizarea staţiilor de cale ferată de pe raza de activitate a SRCF Iaşi“ atribuit în februarie 2013, cu o durată de 24 de luni și o valoarea de 571.520,77 lei și „Reparaţii curente şi igienizări în staţia CF Câmpulung Est-faţade“, în valoare de 61.490,16 lei.
Inspectorii au descoperit numeroase nereguli în derularea contractelor, între care ajustarea unor prețuri fără justificare sau plata pentru prestații care nu au fost prevăzute inițial.
În 2015, ISIS Comprest SRL a încasat de la CFR Iași 345.600 lei pentru salubrizarea vagoanelor de călători din Postul Revizie Vagoane Vatra Dornei şi încă 200.472 lei pentru prestării-servicii de curățenie pe automotoarele şi ramele electrice din depourile din Iaşi şi Suceava. La finalul anului trecut, compania a mai obținut un contract, în asociere cu CCF Câmpulung Moldovenesc, pentru lucrări de renovare, igienizare și reparații la clădirea stației CFR Nicolina, Iași. Valoarea contractului a fost de 188.967,94 lei plus TVA.
Director demis de Fenechiu, pentru a-l proteja pe Pipa
În primăvara anului 2013, Corpul de Control al CFR SA a întreprins un control de anvergură la Regionala Iaşi, în fieful lui Radu George Pipa, dând curs unor sesizări primite de la mai mulți angajaţi ai companiei.
Verificările au vizat un număr de 17 dosare de achiziţii publice şi modul în care s-au derulat contractele încheiate cu societăţile desemnate câştigătoare. Inspectorii au identificat o serie de nereguli majore în procedurile de achiziție desfășurate de Direcția de Patrimoniu. Între contractele cu probleme au fost indicate cele încheiate cu ISIS Comprest, Daria Const SRL sau Ghenuta SRL. S-a mai stabilit că aprobarea actelor adiționale pentru suplimentarea fondurilor destinate derulării unor angajamente s-a făcut fără a se respecta baza legală și fără a exista note de fundamentare. Echipa de control a apreciat că aceste practici nu sunt izolate ci au devenit un mod de lucru obișnuit la nivelul CFR Iași: „Apreciem că neregulile constatate sunt departe de a fi izolate şi denotă o practică generalizată la nivelul tuturor structurilor sucursalei“. Inspectorii au stabilit un prejudiciu de 25.088,52 lei și a propus conducerii CFR SA să înceapă demersurile pentru recuperarea sa. Raportul întocmit de Corpul de Control a fost înaintat directorului general al CFR SA, Dimitris Sophocleous.
La scurtă vreme după revenirea Corpului de Control de la Iași, echipa condusă de managerul privat Dimitris Sophocleous a fost obligată să demisioneze de la conducerea CFR. Motivul oficial a fost respingerea planului de administrare propus spre implementare, de către conducerea Ministerului Transporturilor (MT), reprezentată de liberalul Relu Fenechiu.
Sophocleous și echipa sa au pus decizia de respingere a planului de administrare pe seama interesului politic, lăsând să se înțeleagă că ancheta de la Iași l-a iritat pe ministrul Fenechiu: „Apreciem că această schimbare intempestivă nu este fundamentată de raţiuni economice, situaţia companiei îmbunătăţindu-se în ultimele luni, ci mai degrabă de disperarea factorului politic de a pierde influenţa asupra resurselor unei companii de stat şi a finanţărilor europene“
Operațiunea de mușamalizare
După înlocuirea lui Sophocleous, noul director general al CFR, George Micu, a făcut în așa fel încât actele de control întocmite de predecesorul său să fie îngropate. Rapoartele au fost muşamalizate cu ajutorul unor oameni de încredere, proveniți din aceeași structură, a Regionalei CFR Iași, foști colegi cu cei anchetați. Pe scurt, la Iași a fost trimisă o altă echipă de verificare, condusă Sorin Trandafirescu, un personaj care a aterizat în Ministerul Transporturilor tot de la Iași, din poziția de şef Divizie Patrimoniu, acolo unde Corpul de Control a constatat cele mai grave nereguli. În urma reluării verificărilor, Sorin Trandafirescu a cerut anularea raportului inițial pe motiv că cele sesizate nu se confirmă.
Printr-o acțiune ce aduce extrem de bine cu un abuz în serviciu, directorul general George Micu a dispus desfiinţarea Corpului de Control, începând cu 1 august 2013. Decizia a intrat în vigoare la aproape două săptămâni după ce Relu Fenechiu a fost obligat să demisioneze din minister, ca urmare a condamnării în Dosarul Transformatorul.
Concediați în primă fază, pentru îndrăzneala de care au dat dovadă anchetându-l pe baronul Pipa, foștilor inspectori li s-au oferit alte posturi, în Direcţia Juridică, cu condiția să-și țină gura. Sorin Trandafirescu, cel care a înmormântat cazul, a fost angajat în postul de consilier al şefului CFR SA.
sursa: Puterea