Liga Studenților din Iași se opune deciziei actualei coaliții de guvernare de a limita dreptul studenților la călătoria gratuită cu trenul în vederea scăderii deficitului bugetar și solicită Guvernului demararea de consultări cu reprezentanții studenților în această chestiune. Măsura a fost anunțată din nou ca „soluție” pentru problemele bugetare, ca și cum subvențiile pentru transportul studenților ar fi cea mai mare problemă din bugetul țării, și nu birocraţia, managementul defectuos al finanțelor publice, supradimensionarea unor instituții bugetofage, intervenţionismul şi corupţia generalizată sau pensiile speciale care nu țin cont de principiul contributivității.
În realitate, impactul bugetar al gratuității pe cale ferată pentru studenți este foarte redus, fiind de 0,0189% din PIB în 2018, de 0,025% în 2018, de 0,025 în 2019 (anul în care s-au dat cele mai multe subvenții de până acum), respectiv de 0,012% din PIB în 2020.
Această măsură este și trebuie considerată o investiție în educație, o formă de susținere a studenților și un pas firav spre obiectivul asumat prin Pactul Național pentru Educație de a fi crescută finanțarea educației la 6% din PIB.
Mai ales în actualul context în care studenții au fost grav afectați de măsurile dispuse în perioada stării de urgență și a stării de alertă, iar autoritățile nu au propus nicio formă de sprijin pentru aceștia, menținerea beneficiilor la transportul feroviar reprezintă o măsură minimală și de mare ajutor în vederea susținerii și stimulării studenților și a prevenirii abandonului universitar. Mai mult, Liga Studenților (LS IAȘI) susține extinderea măsurii inclusiv pentru studenții înmatriculați la programe de studii desfășurate în regim de frecvență redusă (IFR – nu învățământ la distanță).
Din datele obținute de Liga Studenților (LS IAȘI) de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în anul 2020 s-au acordat cu 52,36% mai puține fonduri față de 2019 și cu 47,19% mai puține față de 2018. De asemenea, s-au acordat chiar mai puține subvenții decât în 2017 când a fost implementată măsura, mai exact cu 20,11%.
În momentul de față, în mod natural, având în vedere contextul generat de măsurile luate în starea de urgență și starea de alertă, traficul feroviar și mișcarea persoanelor în general au fost cu mult reduse. Tendința generală din ultima jumătate de an a fost de scădere a numărului de călătorii efectuate de către studenți, iar majoritatea universităților mențin măsurile luate în primul semestru cu privire la modalitatea de desfășurare a activităților didactice (hibrid și on-line), nefiind probabilă în 2021 o creștere a numărului de călătorii subvenționate mai mare care să genereze o risipă de buget.
În iulie 2019 Liga Studenților (LS IAȘI) a publicat o analiză prin care a arătat că există facilităţi similare (reducere sau gratuitate) în toate statele Uniunii Europene şi în alte state ale continentului. Nicăieri nu există vreo limitare a beneficiilor la un număr fix de călătorii sau în funcţie de performanţele academice ale studenţilor, iar în țările care au reduceri de sub 75% există sisteme eficiente de burse și de măsuri de sprijin social pentru studenți, reducerile pentru transport feroviar nefiind o necesitate.
Limitarea călătoriilor cu trenul doar spre localitatea de studiu este complet absurdă, având în vedere atât necesitățile diverse de deplasare ale studenților în alte localități strâns legate de viața academică (cercetare, conferințe, concursuri etc.), cât și faptul că mulți tineri ar fi privați de această facilitate întrucât nu au o gară feroviară în localitatea de domiciliu.
În februarie 2017, actualul premier Florin Cîțu afirma, din poziția de senator, că renunță la un amendament care prevedea limitarea călătoriilor cu trenul pentru studenți pentru „a nu cădea în capcana PSD” și pentru că „suma care afectează bugetul de stat este nesemnificativă”.
Mai mult, susținerea eliminării gratuității pe cale ferată pentru studenți are rolul de a fragiliza pe viitor, în special în rândul tinerilor, politicile libertariene și clasic-liberale de limitare a intervenționismului guvernamental.
«Este scandalos faptul că în loc să propună o soluție fezabilă pentru limitarea pensiilor speciale sau a instituțiilor supradimensionate care consumă resurse de la bugetul de stat fără să aducă vreun beneficiu social proporțional, actuala coaliție de guvernare lovește în studenți într-o perioadă dificilă în care nu au existat măsuri remediale reale pentru tineri.
Politica pe care o adoptă un stat cu privire la beneficiile acordate tinerilor trebuie să fie întotdeauna în acord cu realităţile specifice ale sistemului educaţional, acestea trebuind să fie stabilite în deplin acord cu reprezentanţii studenţilor şi ai elevilor.
Chiar şi dintr-o perspectivă de dreapta sau una anti-asistenţialistă, beneficiile pe care le primesc studenţii pe calea ferată ar fi ultima problemă care trebuie „rezolvată”. Birocraţia, managementul defectuos al serviciilor publice, instituțiile supradimensionate și ineficiente, intervenţionismul, corupţia generalizată și pensiile speciale de care anumite persoane beneficiază fără merit sunt probleme reale şi stringente care afectează viitorul şi stabilitatea bugetară a ţării noastre, nu beneficiile studenţilor!» a declarat Maria-Alexandra Druțu, președinte Liga Studenților (LS IAȘI).
Aida POPA