Deschidere

Interviurile AgoraPress! Stere Gulea: „Ecranizarea unor romane precum „Sfârșit de veac în București” sau „Rusoaica” ar fi una de succes!”

By Redacția

November 18, 2024

Stere Gulea a lăsat „Iarba verde de acasă”, de pe plaiurile dobrogene, călătorind vreme de zece ani până a ajuns în Siliștea – Gumești, acolo unde Ilie Moromete îl aștepta pentru a-i istorisi frânturi de viață, la o țigară fumată în Poiana lui Iocan. Regizorul l-a ascultat cu urechea lipită de pământul Teleormanului trist și sărac, proiectând pe umbra salcâmului dispărut primele cadre din Moromeții, capodopera zugrăvită în alb – negru, precum casele arse de soarele pustiului. O parte din gândurile lui Stere Gulea, omul care l-a făcut nemuritor pe Ilie, sub ochii neîncrezători ai lui Cocoșilă, au fost dezvăluite într-un interviu pentru Agorapress.

Pentru primul film Moromeții, l-ați avut la un moment dat în vedere pe Gheorghe Dinică drept alternativă la maestrul Victor Rebengiuc pentru interpretarea rolului Ilie Moromete. În cazul Moromeții 2, ați optat pentru Horațiu Mălăele, acesta rămânând titular și în Moromeții 3. Ce trebuie să exprime, cum trebuie să arate și să se comporte un actor care să îl poată întruchipa cât mai veridic pe Moromete?

Ce personaj din literatura română clasică ar mai putea fi pus în valoare printr-o ecranizare cinematografică? De-a lungul timpului i-am avut transpuși pe marele ecran pe Tănase Scatiu, pe Ion al Glanetașului, Victor Petrini, Adela etc. Cine credeți că ar merita să fie personajul principal al unui film, dar a fost ignorat până acum?

 – Sigur, sunt anumite opere literare care merită puse în valoare. Pe lângă exemplele dumneavoastră aș adăuga „Felix și Otilia”, făcut după „Enigma Otiliei” a lui George Călinescu. Înainte de 1989, alegerea unor astfel de personaje era o modalitate de a ocoli cenzura. Filmele inspirate din realitatea de atunci erau lovite de cenzură, iar oamenii fugeau de acest lucru, găsindu-și refugiul în altă epocă. Ăsta este un adevăr. Pe de altă parte, sunt unele filme făcute înainte de 1989 după opere clasice care, până la urmă, au avut șansa de a fi filme de valoare. Dacă ar fi după mine, aș fi interesat de ecranizarea romanului „Sfârșit de veac în București”, de Ion Marin Sadoveanu, și romanul „Rusoaica”, de Gib Mihăescu.

 

Ați debutat cu „Iarba verde de acasă”, ați obținut un succes uriaș cu „Moromeții”, ambele filme având acțiunea plasată în mediul rural. De ce v-ați îndreptat spre această zonă de inspirație, cea a satului românesc? Credeți că ea mai reprezintă azi un rezervor de povești și subiecte de interes?

Motoarele „Noului val” din cinematografia românească par a fi încetinit, de la premiile obținute de Cristian Mungiu la Cannes trecând ani buni. În schimb, vin tare pe turnantă peliculele comerciale, într-un număr tot mai mare. Cum vedeți această evoluție? E benefică pentru cinematografia românească, e o supapă pentru filmul independent?

 – Filmele despre care vorbiți atrag spectatori. Până la urmă, asta decide soarta unui film: audiența în sălile de cinematograf. Din câte îmi dau seama, e vorba în mare măsură de comedii, un gen foarte căutat, foarte gustat de spectatori. Sunt oameni care provin din comedia stand – up și care se bucură de o mare audiență. Acum depinde și de gradul de seriozitate profesională. Dacă acele filme sunt bine făcute, nu e o problemă. La urma urmei, nevoia omului de distracție este naturală.

  Care a fost cea mai neplăcută experiență din cariera dumneavoastră regizorală?

Înainte de 1989, principala problemă a unui autor era cenzura care hotăra ce ai voie sau, mai degrabă, ce nu ai voie să faci. Subiectele, poveștile pe care le alegeai sau le inventai erau extrem de epurate, n-aveau substanță, personajele, dialogurile sunau fals. Se simțea că e o realitate falsă, de la autor la spectator. În schimb, această carență era suplinită de prezența actorilor. Prin talentul și capacitatea lor de a da viață personajelor făcea ca publicul să vină în sala de cinema.

Nelu PĂUNESCU