Despre transferul de aptitudini din sectorul privat in cel administrativ, responsabilitati asumate si avantaje pe care o administratie trebuie sa le ofere cetatenilor, dar si manageri ideali pentru gestionarea unui oras precum Iasul, intr-un sincer interviu cu viceprimarul Gabriel Surdu
– Aveţi în spate o îndelungată experienţă de antreprenor, reuşind să dovediţi incontestabile abilităţi manageriale în sectorul privat. Prin prisma activităţii de viceprimar, aţi transferat în administraţie aptitudinile care v-au făcut să reuşiţi într-o zonă a întreprinzătorului, acolo unde fiecare greşeală costă. Cum vedeţi munca în administraţie, după o carieră remarcabilă în afaceri?
A lucra în administraţie presupune o mare responsabilitate faţă de comunitate, faţă de concetăţenii care te-au ales să le rezolvi problemele. M-am implicat şi sper să nu fi făcut erori. Important în munca de administraţie este să ai experienţă în diverse domenii de activitate productive şi să fii conştient că probleme tale personale legate de urbea în care trăieşti vor fi pe ultimul plan pentru perioada cât ocupi funcţii publice. Mai concret, nu te duci în administraţie să te îmbogăţeşti sau să-ţi facilitezi avantaje.
– Pe baza căror principii ar trebui să funcţioneze Primăria pentru ieşeni? Cum vedeţi rolul acestei instituţii?
Pentru că tot suntem în economia de piaţă, şi vreau să mă exprim în context, cred că Primăria trebuie să fie o afacere rentabilă pentru ieşeni, din care fiecare să câştige ceva, nu să piardă. Activităţile curente sunt o latură importantă. Întreţinerea străzilor, curăţenia, transportul, spitalele, şcolile, ordinea publică au, deopotrivă, o importanţă majoră, reprezintă dezvoltarea pieţei, atragerea imboldului economic local, crearea unui climat necesar pentru ca, în acelaşi timp cu oraşul cultural şi universitar, să redevenim o sursă de producţie autohtonă. Primăria nu trebuie să fie doar un bun administrator, ci e nevoie să devină un creator de plusvaloare pentru oraş, să creeze premisele unei dezvoltări concretizate prin atragerea de investiţii generatoare de bunăstare.
– Cel puţin zece candidaţi doresc să ocupe postul de primar al Iaşului. Nu e o funcţie pentru care se dă concurs. Practic, e vorba un amplu interviu popular, în urma căruia cetăţenii decid dacă un anumit om merită să lucreze pentru ei. Ce calităţi ar trebui să aibă candidatul la această onoare publică?
Un candidat bun este actualul primar interimar, iar când fac această afirmaţie mă bazez pe realitate. Domnia sa are atât experienţă în societăţi private, cât şi în administraţie. Este foarte important pentru un om de administraţie să cunoască cele două sectoare pe care se sprijină viaţa unui oraş: public şi privat. Sunt convins că va reuşi să deschidă uşa Primăriei către ieşeni şi către oamenii din afara Iaşului. E un om al cifrelor, al tehnicii, al lucrurilor concrete. Cred că a venit vremea unui primar cu valenţe tehnocrate. Problemele Iaşului sunt, în general, de natură economică. Iar el, Mihai Chirica, are capacitatea de a dirija administraţia în aşa fel încât să o facă utilă ieşenilor. Avem nevoie de investiţii, de locuri de muncă, iar banii publici să fie cumpănit gestionaţi în folosul ieşenilor. Prin fonduri europene, prin taxe şi impozite reduse, prin investiţii atrase, putem crea condiţiile unei dezvoltări economice solide, depăşindu-ne condiţia de oraş capitală a celei mai sărace regiuni din România. Şi, pe lângă aeroportul care a fost construit din banii ieşenilor, sunt convins că el va putea face lobby-ul necesar pentru a aduce şi autostrada în zona noastră. Astfel, vom închide cercul accesibilităţii către şi dinspre Iaşi şi vom putea fi conectaţi, în sfârşit, la marile circuite economice europene si internationale.