Senatorul USR de Marius Bodea, alături de liderul consilierilor județeni USR, Etienne Ignat, consilierul județean Daniel Dâscă și consilierul local (Municipiul Iași) Andrei Popescu, a prezentat astăzi în cadrul unei conferințe de presă o serie de soluții imediate pentru traficul din zona Sadoveanu, o zonă în care, până în 2027, sunt estimate a fi construite 10.000 de apartamente noi. Drumul existent, Aleea Sadoveanu, cu o singură bandă pe sens, nu va putea susține traficul a 15.000-20.000 de mașini care vor aparține celor care vor achiziționa aici apartamente.
Soluția propusă de senatorul USR este reprezentată de realizarea a încă două conexiuni rutiere spre oraș, care să preia din traficul de pe axa Aleea Sadoveanu-Copou, singura cale de acces existentă astăzi a rezidenților din zona Sadoveanu către oraș.
„Aleea Sadoveanu este astăzi cel mai mare pol de dezvoltare imobiliară din Iași. Circa 2000 de apartamente sunt deja finalizate și locuite, iar alte 6000 vor fi finalizate în următorii doi ani. În 2026-2027 vom avea 10.000 de apartamente, deoarece terenurile sunt deja cumpărate și loturile deja desenate. Pentru moment, dezvoltatorii au ocupat planul 1 și 2 de la strada principală, dar curând vor pătrunde tot mai mult în adâncimea platoului. Vorbim, în esență, despre 30.000-40.000 de locuitori sechestrați la marginea Iașului. Asistăm cu inconștiență la apariția unei zone calamitate, în care un oraș mai mare decât Pașcaniul se va deplasa pe o stradă cu o singură bandă pe sens“, atrage atenția senatorul USR.
Marius Bodea afirmă că principala problemă a Iașului, atât privind obiectiv, cât și consultând studiile sociologice existente, o reprezintă traficul. Iar traficul dificil determină, ca efecte, poluare, subdezvoltare și, nu în ultimul rând, un disconfort major cauzat populației municipiului Iași.
În lipsa oricărei strategii privind traficul rutier în zona Sadoveanu, Primăria Municipiului Iași a aprobat construirea unui număr uriaș de apartamente, blocuri-turn, într-una din cele mai pitorești zone ale orașului, deservită rutier de o stradă gândită acum un secol, cu lățimea de șapte metri.
„Primarului Mihai Chirica i s-a cerut să limiteze regimul de înălțime la 4-5 etaje și să impună o densitate mai mică a suprafețelor construite, cu spații verzi mult mai vaste, cu soluții urbanistice de o calitate arhitecturală superioară. Dar lăcomia a fost mai mare. Zona a fost acaparată de turnuri și betoane. Numele lui Mihai Chirica va rămâne legat de distrugerea celei mai frumoase zone urbane a Iașului, Aleea Sadoveanu“, spune Marius Bodea.
Senatorul USR atrage atenția că două dintre promisiunile primarului Chirica privind această zonă au rămas vorbe: construirea unui pasaj subteran între Agronomie și Bulevardul Carol I (la care a renunțat complet), precum și crearea unei a treia benzi pe Aleea Sadoveanu (fără să spună și când o va face și fără să prezinte niciun studiu privind eficiența măsurii).
„Noul cartier de mărimea unui oraș are nevoie de conexiuni multiple cu restul obiectivelor de interes din Iași: școli, birouri, magazine. Aceste conexiuni trebuie create urgent, chiar din acest moment, iar soluțiile sunt chiar sub nasul edililor. Necesitatea legăturilor multiple cu orașul este valabilă în cazul tuturor suburbiilor din Iași. Toate suburbiile sunt legate printr-un singur fir de oraș, neexistând o strategie reală de dezvoltare urbană“, explică senatorul USR.
Astfel, pe lângă infrastructura existentă, Marius Bodea propune realizarea a încă două axe, pe amplasamentul unor drumuri deja existente, dar neconforme, care să redirecționeze în viitor o mare parte din traficul de la Aleea Sadoveanu. Sunt soluții care pot fi realizate acum, cu o investiție neîmpovărătoare de la bugetul local și în cel mult doi ani de zile.
Soluția 1. Axa Sadoveanu-Păcurari
„În acest moment, există un drum neamenajat între Viticultori (ieșire din Sadoveanu în dreptul Liceului Agricol Adamachi) și Strada Dealul Zorilor, care coboară spre Păcurari, având 2 posibile ieșiri, prima prin înțepare în șoseaua Rediului și ieșire în Rond Păcurari , a doua ieșire prin spatele OMV Păcurari. Această axă trebuie modernizată în regim de urgență. Traficul din Copou poate fi preluat pe această bretea, care există, trebuie doar asfaltată și adusă la standardele unui oraș modern.
Legătura Sadoveanu-Păcurari- Valea Lupului este una strategică, pentru că din acest punct se poate circula mai departe pe viitoarea șosea din Șesul Bahluiului, de la ERA spre Cicoarei și apoi spre Galata și Nicolina. O mare parte din traficul din Sadoveanu nu mai ajunge în Centrul Iașului, apare practic o cu totul axă care satisface interesele reale ale ieșenilor: legături rapide spre zonele comerciale, spre un viitor hub școlar din capăt Păcurari, spre locurile de muncă din partea de vest a orașului“, explică Marius Bodea.
Soluția 2. Axa Sadoveanu-C.A. Rosetti
„Al doilea by pass care trebuie creat urgent este o legătură între Aleea Sadoveanu și Șoseaua C.A. Rosetti, peste Dealul Șorogari. Și în acest caz, bună parte din drum există, trebuie doar modernizat. Relația existentă pleacă din zona Restaurantului La Castel, traversează Șorogari și ajunge direct în C.A. Rosetti, câteva sute de metri mai sus de intersecția dintre Șoseaua Ștefan cel Mare și Centura existentă.
Principalul avantaj al noii axe față de Șoseaua Ștefan cel Mare este că mașinile nu vor mai sta blocate pe Aleea Sadoveanu și Bd. Carol I pentru a ajunge spre Sărărie și apoi în C.A. Rosetti. Afluirea se va face direct din zona Restaurantului La Castel, spre Șorogari. Noua axă va permite accesul direct spre Tudor Vladimirescu, Tătărași, Aeroport, Zona Industrială, fără a mai traversa centrul orașului“.
Marius Bodea concluzionează:
„Avem practic trei axe în loc de una: spre zona de vest, spre Centru și spre zona de est. Aceasta este o soluție reală pentru 100 de ani de acum înainte, atât pentru cei 30.000 de locuitori instalați în noul cartier Sadoveanu, cât și pentru celelalte zone suburbane de pe traseu.
Axa Sadoveanu-Păcurari-Valea Lupului -Complex ERA va prelua locuitorii din sutele de case și blocuri care continua să se construiască între Viticultori și Rediu-Dealul Zorilor. Axa Sadoveanu-CA Rosetti va fi o mană cerească pentru zonele aflate în dezvoltare din Popricani-Vulturi-Cârlig.
Cele două artere noi, pe trasee deja existente, nu costă mai mult de 8 milioane de euro. Această investiție poate fi realizată chiar din bugetul local, cu o execuție întinsă de doi ani. Între nepăsare și dezvoltare durabilă stau doar 8 milioane de euro. Și un primar care nu mai are ce căuta în scaunul pe care îl ocupă. Atât pentru multiplele sale dosare de corupție, dar mai ales pentru că nu face nimic pentru viitorul ieșenilor“.
Marius GAVRILESCU