Iasul are liber la accesarea de fonduri europene pentru trenuri urbane, dar ii lipseste proiectul. Clujul a semnat deja primul contract

0
105

Consiliile județene și primăriile vor avea cadrul legislativ prin care să acceseze fonduri europene pentru trenuri metropolitane și alte proiecte feroviare, potrivit unei Ordonanțe de Urgență. Este pentru prima oară când autorităților locale li se permite implicarea în domeniul feroviar.  La Iasi, primul tren urban ar urma sa circue pe ruta Delphi   complexul ERA –  Selgros. Este doar un plan. In concret nu s-a initiat nimic. Primul beneficiar ar putea fi Clujul, unde a fost lansat deja studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan. Și Regiunea București-Ilfov ar putea beneficia de noua prevedere legislativă.

Pentru ce etape din implementarea trenurilor urbane pot fi accesate fonduri

Potrivit ordnantei, se va putea acorda sprijin financiar pentru elaborarea și aprobarea următoarelor documentații tehnico-economice: studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz sau proiectul pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor și proiectul tehnic de execuție.

Totodată, în funcție de tipul proiectelor, se va acorda sprijin financiar și pentru documentații de tipul: plan de afaceri, studiu de marketing, studiu de oportunitate, studii geotehnice, studii pentru obținerea acordurilor/avizelor de mediu, studii arheologice, studii hidrologice, studii topografice, documentații cadastrale, precum și orice alte categorii de studii și documentații pentru obținerea de avize/autorizații care sunt necesare pentru implementarea proiectelor.

În cazul autorităților publice locale, proiectele de infrastructură de transport feroviar pentru care se acordă sprijin financiar trebuie să contribuie la rezolvarea problemelor de descongestionare a traficului rutier din arealul zonelor metropolitane prin soluții de tipul trenurilor urbane, trenurilor metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens, se precizează în textul proiectului de act normativ.

Unitățile administrativ-teritoriale (primării sau/și consilii județene) și asociațiile de dezvoltare intercomunitară care depun cereri de finanțare la Autoritatea de Management pentru POIM sau, după caz, la Organismul Intermediar pentru Transport în vederea finanțării pregătirii documentațiilor tehnico-economice pentru proiectele de infrastructură feroviară care vizează trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens trebuie să obțină avizul prealabil al structurii responsabile cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor. MTIC trebuie să certifice faptul că soluțiile propuse fac parte din arealul zonei metropolitane, sunt soluții realizabile din punct de vedere tehnic, dar și luând în calcul accesibilitatea la infrastructura feroviară și au impact asupra descongestionării de trafic rutier.

Primarul si presedintele CJ Iasi ar putea fi implicati in transportul feroviar

O premiera pentru Romania consta in faptul ca banii de la Bruxelles pentru infrasa fi accesate de acum si de autoritățile locale, nu numai de Guvern.

Se autorizează Autoritatea de Management a Programului Operațional Infrastructură Mare, la propunerea Organismului Intermediar pentru Transport, să ia măsurile legale necesare pentru includerea ca beneficiari în cadrul programului operațional a unităților administrativ-teritoriale sau, după caz, a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară înființate de acestea sau a asocierilor dintre aceștia pentru proiectele de infrastructură feroviară care vizează trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens”, se arată în proiectul de OUG.

Orasele in care vorbele devin fapte

Primul beneficiar al noilor prevederi legislative ar putea fi județul Cluj, unde Primăria Cluj-Napoca și Consiliul Județean au în vedere introducerea unui tren metropolitan.

Primarul Emil Boc a semnat la finele lunii aprilie contractul privind studiul pentru metroul din Cluj-Napoca și trenul metropolitan, în valoare de peste 35,9 milioane de lei (aproximativ 7,4 milioane de euro), TVA inclusă.

La Sibiu, proiectul pentru un tren metropolitan datează din 2006, când Jens Kielhorn, inginer german stabilit la Sibiu, a prezentat un studiu de fezabilitate pentru un tren regional Aeroport – Gară – Cisnădie, tren care să folosească și liniile industriale din oraș.

De asemenea, Bucureștiul și Ilfovul ar putea beneficia de noile prevederi legale. Deja, în Mersul Trenurilor 2019-2020 au fost introduse garnituri Regio pe relația București Nord – Fundulea, cu opriri la Gara Băneasa, Pantelimon și Brănești.

Proiect doar cu ochii mintii, la Iasi

La Iasi, in urmaa cu 2 ani a fost prezentat pentru prima oara un astfel de proiect al trenurilor urbane. Se stia tot- cine va achiziţiona materialul rulant, cine va opera trenurile şi unde vor fi staţii pe raza oraşului, dar nu exista un proiect. S-a pus carul inaintea boilor, iar acest fapt este valabil si la acest moment in care, desi exista deschisa linia de finantare, Primaria nu are ce sa depuna la Bruxelles.

Potrivit ideii de proiect de acum doi ani, cursele froviare metropolitan la Iasi ar urma sa facă legătura între Iasi si câteva localităţi suburbane – Lunca Cetăţuii/Ciurea, Holboca şi Leţcani.

 „Reţeaua feroviară din staţiile CF Iaşi, Nicolina şi Socola (inclusiv grupa de mărfuri) este funcțională şi poate fi pusă la dispoziţie pentru realizarea unor curse urbane de călători. O parte dintre liniile de cale ferată care ar corespunde unui circuit de transport urban ar fi liniile ferate industriale, care însă nu aparţin CFR, iar decizia de a le include în proiect aparţine oficialităţilor locale. De achiziţia materialului rulant ar urma să se ocupe reprezentanţii Primăriei, de operarea trenurilor se va ocupa Regionala de Transport Feroviar de Călători (SRTFC Iaşi) prin realizarea unui program de parteneriat cu Primăria, iar Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF Iaşi) se va implica în realizarea punctelor de oprire, precum şi a sistemelor de avizare-informare “, declara la acel moment ministrul Transporturilor, citat de Ziarul de Iasi.

Un prim traseu conturat de municipalitate a fost fixat pe ruta  Delphi, complexul ERA şi la Selgros. Un real impediment il reprezinta lipsa caii ferate industriale pe care se bizuiau sefii Primariei la momentul avansarii acestui prim traseu, pana la interconectarea cu reteaua de cale ferata a SNCFR.

Radu SEICARU

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here