Întors recent de la Chișinău, spectacolul jucat la „Reuniunea Teatrelor Naționale” participă la la cea de-a șaptea ediție a Festivalului „Întâlnirile Internaționale de la Cluj”, eveniment desfășurat în perioada 4-8 octombrie. Spectacolul Teatrului Național Iași se va juca pe 7 octombrie, de la 8:30, la Sala Mare a Naționalului clujean. În acest an, Teatrul Național Cluj-Napoca, organizatorul evenimentului, propune tema „Extreme”. Despre alegerea temei, Mihai Măniuțiu, manager al Teatrului Național Cluj:
„Trăim timpuri ale extremelor. Și atunci ce poate fi mai minunat decât să ne liniștim, să luăm un pic de distanță și să reflectăm acest lucru în teatru.”
„Goldberg Show-Facerea lumii și alte întâmplări”
adaptare de Anca Măniuţiu după Variaţiunile Goldberg de George Tabori
traducere: Alexandru Al. Șahighian
regie: Mihai Măniuţiu
decor: Adrian Damian
costume: Cristina Milea
coregrafie: Andrea Gavriliu
asistent coregrafie: Oana Sandu
muzică originală: Mihai Dobre
light-design: Lucian Moga, Cristian Şimon
asistent regie: Irina Creţu
Distribuţia: Marcel Iureş, Călin Chirilă, Tatiana Ionesi, Livia Iorga, Doina Deleanu, Oana Sandu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă, Radu Ghilaş, Horia Veriveş
Andrei Andriucă, Diana Beșchia, Iuliana Budeanu, Gelu Ciobotaru, Biatrice Cozmolici, Mariana Dumitrache, Ana Maria Fasolă, Radu Homiceanu, Andrei Iurescu, Alexandra Macovei, Laura Mătiuț, Nicoleta Miru, Sebastian Munteanu, Beatrice Teișanu, Irina Tocănel, Alexandru Torboli
Variaţiunile Goldberg au avut premiera în 1991, în regia autorului, la Burgtheater Viena, cunoscând un succes răsunător. (Peste un an, în 1992, George Tabori avea să fie distins cu cel mai prestigios premiu literar german, „Georg Büchner“, decernat de Academia Germană de Limbă şi Literatură.) Ca stăpân al teatrului, un anume Mr. Jay, regizor, e totodată Dumnezeu, stăpânul şi regizorul lumii (Jay = Iehova). Şi pe deasupra, evident, mai e şi autorul (al textului ca şi al lumii). „Locul acţiunii“? Un teatru din Ierusalim, unde Mr. Jay, asistat de Goldberg (supravieţuitor al unui lagăr de concentrare), repetă cu o trupă de teatru cele mai dramatice momente de la Facerea lumii încoace (pe scenă domneşte haosul şi debandada, dar să ne gândim numai ce harababură cumplită trebuie să fi fost şi pe-atunci, la începuturi, când Dumnezeu, văzând toate câte făcuse, a găsit că, „iată, erau bune foarte“!). (Alexandru Al. Şahighian).
Aida POPA