Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor Iaşi vine în sprijinul cetăţenilor prin lansarea unei modalităţi de plată online a taxelor de stare civilă.
„După cum era şi firesc, trendul de modernizare a serviciilor publice oferite de Primăria Iaşi, prin Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor a atins astăzi un alt nivel. Este vorba de posibilitatea de a achita taxele pe platforma Ghişeul.ro, online, direct de acasă, fără comision, de la taxele de stare civilă la cele pentru actele de identitate. Este o procedură foarte simplă şi, ca orice taxă online, durează maxim un minut. După operaţiune, cetăţenul primeşte confirmarea plăţii pe mail. În acest fel, sperăm să decongestionăm caseriile noastre”, a declarat Marius Bodoga, directorul executiv al DLEP Iaşi.
Plata taxelor de stare civilă și evidența persoanelor se face, fără comision, direct pe platforma Ghișeul.ro, cu sau fără autentificare. La depunerea cererii la starea civilă/evidența persoanelor, cetăţenii au obligația de a prezenta (tipărită) chitanța electronică. Pentru suport tehnic, utilizatorii sunt rugaţi să apeleze adresa contact@dlep-iasi.ro
Patru paşi pentru plata online
Pe siteul www.dlep-iasi.ro, în secţiunea plata taxelor online există un tabel de identificare rapidă a taxelor pe platforma Ghiseul.ro şi un ghid simplu, în 4 paşi, de plată online.
Pasul 1
Accesează https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public şi alege modalitatea de conectare, cu sau fără autentificare.
Pasul 2
Selectaţi: judeţul Iaşi, Tip instituţie: Impozite şi taxe locale, Lista instituţii: Iaşi.
Pasul 3
La rubrica Căutare taxe introduceţi un cuvânt care să faciliteze căutarea (ex: identitate) şi selectaţi 21.A.36.50.00 Alte venituri/Tx.elib carte de identitate După identificarea taxei se completează toate câmpurile obligatorii conform specificaţiilor. După introducerea datelor şi acceptarea Condiţiilor de utilizare bifaţi rubrica “Aprob plata” şi apoi verificaţi din nou în ecranul Previzualizare plată.
Pasul 4
Finalizarea plăţii se realizează în rubrica de plată efectivă, ca orice plată nline.
S-a deschis aplicaţia pentru programarea online a căsătoriilor pe 2017
În paralel, instituţia condusă de Marius Bodoga a deschis sesiunile de programări pentru anul viitor, atât pentru căsătorii cât şi pentru eliberarea cărţilor de identitate. „Având în vedere numărul mare de solicitări din partea tinerilor care vor încheia căsătorii în cursul anului viitor, am configurat aplicaţia online, care este deschisă de marţi, 18 octombrie. Şi această aplicaţie este una de mare succes, atât timp cât în ultimii ani media este de 2000 de programări pe an pentru căsătorii, la fel şi pentru cărţile de identitate, unde în medie primim 28 de mii de programări online, mai mult de jumătate faţă de actele depuse într-un an”, a mai spus directorul DLEP. În ce priveşte termenul actual de emitere a unui act de identitate, acesta a ajuns la 12 zile calendaristice. „Termenul legal este de 30 de zile şi poate fi prelungit, dar nu este un obiectiv pentru noi. În măsura în care aplicaţia va funcţiona la parametri normali, şi acest lucru se întâmplă în ultimul timp, şi acest termen de 12 zile va fi dimiuat. În maxim o lună de zile anticipez că vom ajunge la un termen de 5 zile”, a declarat Marius Bodoga.
Taxe mai mici pentru actele de stare civila si evidenta a persoanelor
Ieşenii vor plăti mai puţin pentru actele de stare civilă şi evidenţă a persoanelor. Astfel, a fost eliminată taxa extrajudiciară de timbru de 5 lei pentru motivele de schimbare a actului de identitate (furt, pierdere, expirare, 14 ani, 18 ani, etc.). Pentru eliberarea unei cărţi de identitate va fi achitată taxa de 7 lei, în loc de 12 lei, iar pentru cartea de identitate provizorie va fi nevoie doar de plata unui leu, în loc de 6 lei, cât era în trecut. În cazul actelor de stare civilă, a fost eliminată taxa extrajudiciară de timbru de 2 lei. De asemenea, au intervenit modificări la taxa de procesare dosar (eliberare duplicat/Anexa 24/Anexa 9/transcrieri/alte dovezi etc), aceasta fiind acum de 9 lei, în loc de 11 lei. În contextul procesului electoral din luna decembrie 2016 Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor Iaşi recomandă ieşenilor să verifice perioada de valabilitate a actului de identitate (data la care expiră este aceeaşi cu data naşterii) şi să solicite din timp eliberarea unui act nou. Preschimbarea se poate face şi cu 6 luni înainte de data expirării.
Aida POPA