De ceva vreme, taximetristii din Iasi au adoptat un comportament specific celor din Bucuresti – „uita” sa ofere restul corespunzator unei curse si triaza clientii in functie de distanta pe care acestia doresc sa o parcurga, refuzand cursele pe distante scurte. Rezervarea de catre taximetristi a unor curse si modul brutal si impertinent in care sunt abordati clientii a devenit un fenomen la Iasi, drept pentru care reporterii AgoraPress au solicitat reprezentantilor Primariie Iasi, institutie care autorizeaza aceasta activitate, sa formuleze un raspuns in ceea ce priveste masurile care se impun a fi luate pe aceasta linie impotriva acestor „cefe groase’, sintagma pusa pe drept cuvant de clienti, cu atat mai mult cu cat una dintre principalele obligații pe care le au taximetriștii este „să nu refuze clientul în efectuarea unei curse în interiorul localității și să respecte solicitările legale ale acestuia”, așa cum prevede Legea nr. 38/2002 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Refuzul unui taximetrist de a lua un client pe motiv că punctul final al unei curse este prea apropiat de punctul de plecare al acesteia suporta si sanctiuni intre 100 si 500 de lei.
Cat despre atitudinea golaneasca a multora dintre taximetristi, aceasta contravine, la randu-i, cu o alta obligatie, si anume aceea de a avea „ o ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul, respectând conduita de bună practică”, lucru de care taximetistii ieseni fac rabat.
Spre exemplificare, atat in ceea ce priveste atitudinea cat si refuzul de a lua client, venim si cu un caz concret.
In dimineata zilei de 30 septembrie, in jurul orei 9.00, o ieseanca a solicitat o cursa de la Gara spre centru, in zona Primariei Iasi. In timp ce doamna a dorit sa urce in taxi, a fost intampinata cu intrebarea „Unde mergi?”.
La aflarea destinatiei, soferul de la firma RVR (foto cu numarul de inmatriculare) a refuzat-o brutal, spunand ca el nu ia curse asa de scute si si-a vazut in continuare de cafea. Receptand refuzul dat clientei de taximetristul de la RVR, ceilalti soferi s-au facut ca nu o vad pe clienta,in momentul in care aceasta a incercat sa ia un alt taxi spre centru.
Acest caz a fost adus la cunostinta lui Valentin Mocanu, seful Biroului Reglementare Transporturi Urbane din cadrul Primariei Iasi, chiar la data consumarii lui. Chiar daca i s-au dat, mura in gura, toate elementele pentru identificarea situatiei, Valentin Mocanu a preferat sa nu iasa din biroul caldut pe care il ocupa prin contributie publica. Mai mult, de la solicitarea facuta in baza Legii 544 privind informatiile de ordin public, s-a scurs mai bine de o luna de zile, timp in care acest functionar platit din bani publici sa ia act de astfel de abateri si, pe cale de consecinta, sa faca curatenie in aceasta activitate putreda, nu numai ca nu a intreprins niciun control, dar nici nu a oferit un raspuns, evaziv si hilar cum se obisnuieste, in termenul legal, macar in dorinta de a mima ca isi face treaba. Cu astfel de oameni la pupitrul de control al activitatii in taximetria ieseana, nu este de mirare confortul golanesc al multora dintre taximetristii ieseni care isi ies din amorteala doar atunci cand este pe cale sa vina peste ei o firma pentru care respectul fata de client este lege.
Radu SEICARU