Așteptată de mai bine de un deceniu, realizarea variantei ocolitoare Iași – Est face primii pași concreți. În urma solicitărilor Primăriei Municipiului Iași, însoțite de ale Consiliului Județean și Instituției Prefectului – Județul Iași, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat municipalitatea în cursul săptămânii trecute că a elaborat și depus cererea de finanțare în vederea obținerii unei finanțări nerambursabile pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru proiectul menționat: https://cutt.ly/oWc41kG.
Valoarea studiului este estimată la 5.111.716,36 lei și va fi plătită prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune – 3.667.377,45 lei, 15% contribuția proprie – 647.184,25 lei. Studiile tehnice ar trebui finalizate în 19 luni.
Investiția totală pentru realizarea șoselei de centură este estimată la 65 de milioane de euro. Construcția variantei ocolitoare Iași – Est are în vedere eliminarea blocajelor de trafic la intrarea / ieșirea din localitate și creșterea vitezei de deplasare (în afara localităților), respectiv conectarea cu drumul TransRegio TR61 Vaslui – Iași, Autostrada Unirii A8 (tronsonul Iași – Ungheni) și rețeaua rutieră națională, asigurând conectivitatea la rețeaua principală de transport.
Actualul traseu propus, care poate modificări în urma realizării documentaţiilor tehnice, va scoate traficul greu din zonele de sud (via Bucium) și de est (via Tomești) ale municipiului. Traseul tranzitează comune precum Schitu Duca, Comarna, Ţuţora şi Ungheni, ocolind Municipiul Iași și localitățile Poieni, Schitu Duca, Stânca, Osoi, Chicerea și Tomești. Varianta ocolitoare Iași – Est a fost propusă ca rută alternativă a variantei de ocolire a Municipiului Iași – Sud, care era prevăzută a fi executată pe traseul bulevardul Poitiers – strada Trei Fântâni, conform studiului de fezabilitate din anul 2010.
Lucrările propuse în cadrul proiectului sunt:
– reabilitarea / realizarea a 29 kilometri de drum național (realizarea a 24 kilometri drum național și reabilitarea a cinci kilometri de drum național existent);
– realizarea a cinci noduri rutiere cu Autostrada Unirii – A8, drumurile naționale și județene de pe traseu:
– realizarea a două debleuri / tuneluri (din care un tunel / debleu de 1,5 kilometri);
– realizarea a trei poduri: unul peste calea ferată, unul peste Jijia Veche și unul peste Jijia/Bahlui.
Marius GAVRILESCU