Mai multi ieseni au readus in discutie, pe forumurile publice, o imagine surprinsa pe pelicula in anul 1976, intitulata „Iaşi, 1976, Rond Gară”, in care se poate observa chipul difuz al unei persoane. „Mă uitam azi prin arhiva cu poze despre vechiul Iaşi (sunt pasionat de oraşul meu natal) şi am găsit o poză intitulată “Iaşi, 1976, Rond Gară”. Cu toate că văzusem poza şi înainte de câteva ori, totuşi abia astăzi am constatat ceva ciudat la ea. Priviţi-o cu atenţie, cu foarte multă atenţie (faceţi click pe poză, pentru a o vedea la dimensiunea integrală). Uitaţi-vă în partea ei dreaptă, jos. Apare conturul unui chip cu plete (greu de dat seama dacă e femeie sau bărbat) şi o îmbrăcăminte până la nivelul abdomenului. Chipul se pare că priveşte de sus, undeva în lateral stânga sa, în jos. Dar, privind-o din acelaşi unghi, mi-am dat seama că ar putea fi figura unui militar, care priveşte de la dreapta la stânga, cu un halou negru în jurul capului şi care poartă o bonetă militară pe cap şi o uniformă preponderent albă în faţă. Oricare din soluţii ar fi, e un chip fantomatic… Desigur, s-ar putea ca imaginaţia să-mi joace anumite feste. Aşa că, am nevoie de ajutorul vostru pentru a-mi spune ce reprezintă de fapt formaţiunea ciudată din dreapta jos a imaginii”, a lansat provocarea, administratorul site-ului Lovendal.net. Cei care au vizualizat fotografia sustin, ori ca la mijloc este vorba de o suprapunere sau o supraexpunere fotografica, ori ca este o aparitie misterioasa, catalogata ca fiind fantoma unui copil, preot, femeie cu gluga sau cagula, inger sau calugar. „Ca fotograf profesional am lucrat cu substante de revelare si fixare. Personal cred ca este vorba despre o amprenta a degetului mare. Substantele moderne de fixare ar provoca o reactie monocromatica opusa celei din aceasta fotografie. Dar nu acelasi lucru se poate spune despre substantele folosite in trecut. Spre exemplu halogenura de argint intr-o solutie salina ar provoca oxidare in contact cu un obiect daca nu se respecta timpul de fixare. Iar oxidarea ar aparea exact ca in aceasta fotografie. Indiferent ca este vorba despre clorina bromina sau iodina, reactia ar fi aceeasi doar ca opusi monocromatici si reactia chimica a lor in solutia fixativa. Foarte probabil ca in procesarea acestei fotografii sa se fi folosit colodiu dar chiar si emulsia de gelatina de mai tarziu ar avea acelasi efect daca fotografia este scoasa prematur din solutia fixativa ,sarurile de argint se inegresc in contact cu lumina dar nu si daca sint revelate cu vapori de mercur si fixate in solutie salina. De ajuns sa va potriviti degetul mare pe fotografie si veti vedea ca se aseamana la pefectie cu o amprenta. Doar o umila parere..”, sustine Gloria Deo. „Aceasta fotografie mi-a trezit amintiri din copilarie si tinerete, sunt in Iasi din ’55, de la varsta de 7 ani, asa ca mi-au ramas multe imagini in memorie. Despre fotografie pot spune ca poate fi o suprapunere de doua, cu aparatele vechi ti se putea intampla, o spun din proprie experienta. Ceea ce se vede este facuta din pozitia cu spatele la cladirea garii catre centru. Dupa numai doi ani de la data pozei, aceasta zona a suferit transformari radicale”, spune un alt cititor.