Național

Efectele plecării companiei Telekom din România

By Redacția

May 24, 2019

Plecarea grupului german Telekom din România ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatorii finali și ar însemna reducerea puternică a concurenței în domeniul serviciilor de telefonie mobilă, dar și în domeniul furnizării de cablu TV și internet.

”Ca orice lucru bun, în România va fi foarte greu pentru clientul final. Avem un exemplu cu transferul între clienții Telemobil, fostul Zapp, și Cosmote, care s-a făcut în defavoarea acestora. Problema este dacă operatorul nou va păstra contractele celui anterior sau nu. Dacă te-ai portat recent ca să beneficiezi de o promoție sau de un preț mai mic, e posibil să te găsești acum în situația asta. Orice consumator are drepturi și dacă simte că i se întâmplă ceva, să facă sesizări la ANCOM în primul rând, pentru că este reglementatorul pieței de telecomunicații, sau la ANPC, la numărul unic 021.9551. Există dreptul de a denunța contractul în 30 de zile. Important e să nu stai degeaba, să aștepți”, a declarat pentru Libertatea Sorin Mierlea, președintele InfoCons, o asociație dedicată protecției consumatorilor. Telekom deține în România atât fostul Cosmote, cât și fostul Romtelecom, la care statul român mai controlează o participație minoritară, de 46%. Grupul german are însă probleme în a obține profit în țara noastră, în condițiile în care ambele entități pierd abonați și produc găuri financiare. Mai mult, la finele anului 2018, Guvernul a impus o taxă de 3% companiilor din telecomunicații, îngreunând situația. Telekom România (fostul Romtelecom) a consemnat în anul 2017, ultimul pentru care există date oficiale, o cifră de afaceri de 2,7 miliarde de lei, dar și o pierdere de 946 de milioane de lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor. Compania avea, la acel moment, 4.733 de angajați. O parte dintre aceștia acuză Telekom că îi tratează prost și au protestat de mai multe ori față de conducere. Telekom Mobile (fostul Cosmote) a raportat în 2017 vânzări de 2,11 miliarde de lei și o pierdere de 449 de milioane de lei.

În acest moment, Telekom are 4,65 de milioane de utilizatori pe mobil, potrivit celor mai recente raportări financiare. Dar acest număr include atât abonamentele, cât și cartelele prepaid. Din total, doar 34% sunt abonați, adică 1,58 de milioane. Numărul de utilizatori pentru telefonia fixă era de 2,1 milioane. În privința serviciilor de cablu TV, numărul clienților era de 1,41 de milioane, în scădere cu 3,7%. În fine, numărul de clienți broadband, care include atât abonații la internet fix, cât și pe mobil, era de 1,15 milioane în al treilea trimestru din 2018. În cazul plecării Telekom din România, cei 4,65 de milioane de utilizatori pe mobil vor ajunge la Orange, iar cei peste 4 milioane de utilizatori de fix, internet și cablu ar ”parca” în curtea RCS.