Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis, in aceasta dimineata, recursul in interesul legii, formulat de Avocatul Poporului, referitor la ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Astfel, s-a stabilit ca procedura de aplicare a masurii de ridicare a vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila nu poate fi reglementata prin hotarari ale consiliilor locale. Drept pentru care, autoturismele parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate de asa numitii “hingheri” de masini, care se foloseau pana acum de hotararile Consiliilor Locale. “In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) si art.135 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raportate la dispozitiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) si alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art.21 lit.b) si art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizarii nr.195/2006, procedura de aplicare a masurii tehnico-administrative constand in ridicarea vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila, prevazuta de art.64 si art.97 alin.(1) lit.d) si alin.(6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementata prin hotarari ale consiliilor locale“, se arata in decizia instantei. Decizia judecatorilor este obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedura civila, si a fost luata dupa ce Avocatul Poporului a formulat la Curtea Suprema un recurs in interesul legii privind legalitatea hotararilor adoptate de consiliile locale, in vederea reglementarii procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar. “Va solicitam sa constatati ca problema de drept prezentata a primit o solutionare diferita din partea instantelor judecatoresti si, printr-o decizie obligatorie, sa stabiliti modul unitar de interpretare si aplicare a dispozitiilor legale incidente“, se arata in recursul formulat de Avocatul Poporului. Conform Avocatului Poporului, examinarea jurisprudentei la nivel national a relevat ca instantele de judecata nu au un punct de vedere unitar in ceea ce priveste legalitatea hotararilor consiliilor locale avand ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar. Astfel, potrivit unei orientari jurisprudentiale majoritare, hotararile consiliilor locale adoptate in vederea reglementarii procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar, constatarea si aplicarea contraventiilor sunt lovite de nulitate, intrucat stabilesc si sanctioneaza contraventii in domeniul circulatiei rutiere. Opinia instantelor judecatoresti a fost in sensul ca hotararile consiliilor locale avand ca obiect de reglementare procedura de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar au fost adoptate cu depasirea competentei ce revine consiliilor locale. Intr-o alta orientare de jurisprudenta, instantele de judecata au avut o abordare diferita, apreciind ca posibilitatea reglementarii procedurii ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de autoritatile publice locale rezulta din interpretarea unor dispozitii din Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 si tinand seama de faptul ca regulamentul in cazul specific al ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar poate fi adoptat si prin alte acte normative decat prin hotarare de guvern. “Apreciem ca hotararile consiliilor locale adoptate in vederea reglementarii procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar depasesc competenta ce revine consiliilor locale in aceasta materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forta juridica superioara”, se sustine in recursul formulat de Avocatul Poporului. Potrivit sursei citate, Hotararea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu cuprinde dispozitii cu privire la procedura in care se executa masura ridicarii autovehiculelor stationate neregulamentar. In aceste conditii, la nivelul autoritatilor administratiei publice locale, au fost adoptate o serie de acte cu caracter normativ prin care s-a reglementat in detaliu procedura ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar. “Imprejurarea ca prin Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1391/2006, nu este reglementata aceasta procedura de aplicare a masurilor de ridicare, transport si depozitare a vehiculelor stationate neregulamentar nu poate fi interpretata extensiv drept o omisiune a legiuitorului ce ar putea fi indreptata prin vointa unilaterala a autoritatii deliberative locale si in niciun caz nu poate justifica demersul autoritatii locale de a adopta reglementari intr-un domeniu rezervat prin lege in competenta legislativa a Guvernului”, mai apreciaza sursa citata.