Senatorul USR Marius Bodea a prezentat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, o serie de soluții concrete pe termen scurt și mediu pentru mobilitatea din Bucium, o zonă a Iașului cu trafic sugrumat, care afectează viețile a circa 100.000 de ieșeni. Soluțiile, prezentate cu estimare de cost, termen de execuție și proiecte întocmite de specialiști consultați de parlamentarul ieșean, prevăd realizarea a trei investiții vitale în infrastructura rutieră a orașului.
La eveniment au participat deputații USR Monica Berescu (membru al Biroului Național al partidului), Filip Havârneanu și senatorul Cristi Berea. De asemenea, au fost prezenți Cristian Antici, viceprimar al comunei Valea Lupului, consilierii județeni Etienne Ignat și Adrian Slabu.
„Avem o situație intolerabilă: multiple forme de finanțare în această perioadă – fonduri europene, PNRR, program național de investiții – și niciun proiect pentru mobilitatea în Bucium.
După infernul din Nicolina-CUG, Buciumul este cea mai mare problemă de trafic a Iașului și are un efect de distrugere a calității vieții pe multiple planuri: social, economic, al sănătății (prin poluare și stres).
Mai puțină mobilitate înseamnă ani de viață pierduți, mai puține investiții, scăderea valorii proprietăților, decalaj de dezvoltare față de alte zone, deficit educațional și cultural, stagnare și decădere în timp“, a afirmat senatorul USR Marius Bodea.
Soluțiile propuse: două etape, trei investiții vitale
„Pentru această zonă este clar că trebuie «mai multă stradă», rute noi și pasaje, nu există alte soluții. E nevoie de 70 milioane de euro, dar acești bani există, de aceea muncim în mii de firme în Iași, de aceea plătim impozite, de aceea rămânem aici, pentru ca liderii să rezolve obligațiile pe care le au“, a declarat Marius Bodea.
Investiția 1 a soluției pe termen scurt. „Trebuie să înlocuim semaforizarea de la intersecția Bucium-Poitiers-Trei Fântâni cu un sens giratoriu de mari dimensiuni, de formă eliptică, cu crearea unor benzi suplimentare. Este nevoie de o expropriere de utilitate publică, pentru a lărgi accesul dinspre Poitiers spre Bucium. Este același tip de sens giratoriu folosit la intrarea în orașul Brașov și s-a dovedit o soluție de succes“.
Valoarea estimată: 3 milioane de euro. Termen de execuție: 18 luni.
Investiția 2 a soluției pe termen scurt. „Trebuie să demarăm imediat proiectul tehnic pentru etapa a doua: separarea traficului Trei Fântâni-Poitiers de cel principal Granit-Bucium. Este exact ce s-a făcut la Fundație, unde s-au separat prin pasaj subteran axele Copou-Piața Unirii și Independenței-Păcurari. Totul s-a rezolvat, traficul e fluid.
Revelația este că avem această rută clar identificată, nu s-a realizat până acum din nepăsare, din iresponsabilitate. Din Trei Fântâni este rută la suprafață pe sub Pasajul Socola, se iese paralel cu calea ferată, se poate construi rapid drum cu o bandă pe sens lipită de calea ferată (asemănătoare Șoselei Naționale în zona Dacia-Alexandru), prin spatele viitorului cartier al dezvoltatorului Tolea și prin spatele ansamblului Continental. Ruta revine apoi în Bd. Poitiers, aproape de Siraj“.
Valoarea estimată: 6 milioane de euro. Termen de execuție: 36 luni.
Marius Bodea: „Cele două soluții rezolvă parțial selectarea traficului pe câteva direcții: o parte din mașini nu mai ajung în intersecția Bucium-Poitiers, trecând pe sub Pasajul Socola, pe o rută paralelă, o altă parte au bandă dedicată pentru virajele la dreapta și sensul giratoriu care oferă timpi de traversare mai buni decât semaforizarea. Banda suplimentară pe Pasajul Socola dinspre Granit spre Poitiers trebuie implementată, ajută, dar nu e suficientă“.
Soluția pe termen lung (a treia investiție) este cea gândită de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, denumită generic „Traseul Vămășoaia“.
„În etapa a treia trebuie să separăm complet sensurile de tranzit prin acest mare nod rutier și o putem face într-un singur mod:
– șosea paralelă cu Bucium pe albia pârâului Vămășoaia,
– pasaj subteran între Trei Fântâni și Granit (pe sub calea ferată),
– plus pasaj subteran între Bd. Chimiei (Carrefour) și str. Mitropolit Varlaam (intersecția Granit),
– continuând apoi cu pasaj suprateran peste calea ferată și ieșim în Poitiers, de unde se poate continua drumul spre CUG sau Manta Roșie (Hlincea-Vișani).
Traseul Vămășoaia scoate traficul din Bucium spre Iași de la mijlocul dealului, pe lângă Plopii fără Soț, prin spatele Lidl, ajungând până în Trei Fântâni, de unde se continuă cu pasajul subteran descris mai sus, care ajunge în intersecția Granit.
Este un plan discutat îndelung cu colegii din USR și îi mulțumesc lui Adrian Covăsnianu, un specialist foarte bun și care a reprezentat foarte bine Iașul ca secretar de stat în Ministerul Transporturilor“.
Valoarea estimată: 60 milioane de euro. Termen de execuție: 60 luni.
„Totul e realizabil. Tragedia este că nu avem proiectele făcute, pentru că administratorul orașului nu a fost în stare. Aceste proiecte tehnice trebuiau acum împinse la finanțare. Suntem închiși într-un sac din cauza unui singur om.
Diferența de viziune și de management este uriașă. Noi avem 20% din investiții realizate la 9 luni în 2021, avem o absorbție de fonduri europene de 16%, sunt cifre dezastruoase în lumea afacerilor, sunt date pe care le investitorii le văd și se lasă păgubași.
Cluj, Oradea și Sibiu cer miliarde de lei din bugetul național, iar noi cerem să asfaltăm prin PNDL strada Turcu, din Copou, care are 200 m. E doar un exemplu. Atât e viziunea, atât ne duce capul la Iași.
Trebuie să schimbăm totul. Iașul trebuie să facă urgent proiecte mari, de miliarde de lei, așa cum fac alte mari centre regionale“, a încheiat senatorul USR Marius Bodea.
Marius GAVRILESCU