Tot felul de firme-căpuşă fac parte din angrenajul financiar al FIE 2017, iar banii se împart pe criterii stabilite în anturajul primarului. Un exemplu elocvent este dat de Iulian Micu, consilierul politic al lui Mihai Chirica, care a înşfăcat lejer un contract de 80.000 lei din bugetul generos al FIE, de 2,2 milioane de euro, pentru a asigura componenta de promovare a manifestărilor. Iulian Micu a venit anul acesta să ia „potul” cu o firmă nouă, SC Strategis Team SRL. La o verificare mai atentă s-a dovedit că această firmă, înfiinţată în anul 2015, are sediul social în apartamentul ANL lui Iulian Micu din zona Zimbru. Contractul iniţial avea stabilit o sumă estimată de 90.000 lei, iar el a luat cu 80.000 lei. De remarcat este şi faptul că contractul a fost încheiat pe 10 mai, dar Primăria Iaşi a postat în SEAP rezultatul abia pe 17 mai. Practic, prin acest contract, firma lui Micu trebuie să furnizeze servicii de publicitate către FIE, respectiv servicii de grafică, copywriting, audio-video şi online. Cu toate că acest contract a fost semnat pe 10 mai, cu o zi după debutul FIE 2017, materialele cerute prin contract au apărut pe piaţă la o săptămână după.
În cursul anului trecut, Iulian Micu a contractat un alt serviciu plătit cu bani de la buget. Prin intermediul firmei Global Press SRL de astă dată, o altă firmă a consultantului primarului Chirica, Iulian Micu a semnat cu municipalitatea un contract pentru servicii de producţie grafică şi online, suma contractului fiind de 58.823 lei.
Un nou contract cu familia Stratan
Un alt apropiat al administraţiei locale, cu care s-a semnat un contract în cadrul FIE este Laurenţiu Stratan, administratorul firmei de organizări evenimente B2B Agenty. Firma care aparţine soţilor Marius Laurenţiu şi Anca Mihaela Stratan s-a ocupat de asigurarea logisticii secundare la concertele din cadrul FIE, cum ar fi sutele de scaune albastre care au împânzit Piaţa Palatului. În anul 2014, firma familiei Stratan a semnat cu Primăria un contract asemănător, în valoare de 53.511 lei, obiectul fiind “Servicii de publicitate pentru informarea cetăţenilor referitor la proiectele derulate de Municipiul Iaşi”. Unul dintre clienţii frecvenţi ai familiei Stratan este UMF Iaşi, cu care B2B Agency încheie periodic contracte cu valori între 4.000 şi 40.000 euro pentru organizarea de evenimente, potrivit SEAP.
FIE, matrioşka Iaşului
Din aceşti bani s-au înfruptat şi alţi „parteneri tradiţionali” ai Primăriei, de la Adi Cristi, coordonatorul Festivalului International „Poesia la Iaşi” sau Andrei Apreutesei, director al Ateneului din Iaşi, pus pentru al doilea an consecutiv director al FIE, oameni care coordonează manifestări de sine stătătoare ce au fost introduse peste noapte în programul FIE, şi bugetate parţial sau integral. Pe lângă acestea, tot în FIE şi-au găsit locul şi alte manifestări independente până de curând, cum ar fi Serile Filmului Românesc, Codecamp sau FestudIS, care şi-au găsit loc sub marea umbrelă a FIE, în mod artificial, cum se întâmplă de altfel şi alte evenimente de masă organizate de Primărie, exponenţiale fiind Sărbătorile Iaşului. Ca de fiecare data, atunci cand este vorba de a expune public cheltuielile aferente unor astfel de manifestari de masa, primarul Chirică incearca sa intinda transparenta pana la limita de saturatie de la care nimeni nu va mai fi interesat de cum s-au imprasitat niste bani publici prin buzunarele apropiatilor sai.
Radu SEICARU