Deși gestionează câteva garnituri de tren de toată jena, Regionala SNTCF Calatori Iași tot a găsit o modalitate de a cheltui aiurea niște bani, deloc puțini. Recent, aceasta a pus pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) un anunț prin care oferă suma de 1,25 milioane de lei pentru servicii de întreținere, verificare și reparare curentă a 29 de km de cale ferată și 103 aparate de cale.
Firma câștigătoare va trebui să supravegheze șinele timp de un an.
Practic, serviciile de mai sus vor costa SNTCF 43.000 de lei pe kilometru de cale ferată „verificată”, reprezentând circa 8.600 de euro.
În alte zone din țară, prețurile sunt substanțial mai reduse.
De pildă, SNTCF CFR Călători Timișoara a plătit în 2023 suma de 989.198 de lei pentru întreținerea a 32,1 kilometri de cale ferată, rezultând un cost de 30.912 lei pe kilometru.
Tot SNTCF Călători Timișoara a achitat în 2022 suma de 736.829 de lei pentru întreținerea a 38,9 km de cale ferată, costurile fiind de numai 18.941 lei pe kilometru.
Prin urmare, în loc să mai igienizeze toaletele din trenuri, ceferiștii ieșeni sunt ocupați cu cheltuirea unor enorme sume de bani pentru servicii de întreținere a căii ferate pe care alte Regionale le achiziționează la prețuri mult mai scăzute.
Paul LOVIN