Cheltuieli exorbitante la Direcția Silvică Iași: peste un milion de euro alocati de omul lui Alexe pentru pietruirea unui drum forestier

0
54

Afacerile tenebroase se fac nu numai în birourile administrației conectate la banii statului, ci și la umbra codrului bătrân. O recentă licitație inițiată de șefii Romsilva demonstrează că în vistieria finanțelor publice pot fi făcute defrișări masive.

Pe 14.10.2024, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva urcă pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o cerere de achiziție pentru servicii de reabilitare a drumui forestier Veniaş, aflat în zona localității Poieni, comuna Schitu Duca din județul Iași.

Specialiștii de la Romsilva evaluează valoarea totală a investiției la suma de 5.956.706 lei, fără TVA. De precizat este faptul că valoarea estimată nu include valoarea capitolului diverse și neprevăzute. Practic, asta e suma maximă în care se pot încadra eventualii ofertanți interesați de această afacere care se anunță extrem de bănoasă. De ce este atât de tentantă, vom afla imediat.

Conform anunțului de participare publicat de Romsilva pe SEAP, drumul forestier Veniaș se află pe raza Ocolului Silvic Lunca Cetățuii, localitatea Poieni, comuna Schitu Duca și este administrat de Direcția Silvică Iași. Lungimea drumului este de 5,62 km conform datelor din aranjamentul U.P. I Tomești și 6,4 km conform evidentelor contabile ale Ocolului Silvic Lunca Cetățuii. Lungimea drumului masurată în teren este de 6,103 km. Din această lungime, 6,078 km vor fi supuși lucrărilor de reabilitare, pe o durată estimată de proiectant la 10 luni lucrătoare efective.

Raportând suma destinată reabilitării la lungimea drumului rezultă că modernizarea unui kilometru din drumul forestier Veniaș ar costa în jur de 980.000 de lei.

Proiectul tehnic întocmit de Stereo Plan SRL din Botoșani prevede amenajarea unei fundații de balast peste care se va așterne un strat de piatră spartă compactată, cu o grosime de circa 15 cm.

Având în vedere că porțiunea supusă reabilitării are o lungime de circa 6,1 km și o lățime de 3,5 metri, rezultă că lucrările vor fi executate pe o suprafață de 21.350 de metri pătrați. Împărțind prețul oferit de Romsilva la această suprafață ar rezulta un cost de circa 279 de lei pe metru pătrat de drum pietruit.

Suma este enormă, cu mult peste standardele obișnuite!

Spre exemplu, start – up – ul DaiBau, care operează platforme online ce pun în legătură clienții cu furnizori de servicii de construcție, amenajare și renovare a locuințelor din Slovenia, Croația, România, Bosnia și Herțegovina, Serbia, Slovacia și Austria asigură lucrări care cuprind executarea unui drum de la zero, cu excavare, transportul materialului, livrarea și compactarea pietrișului până la grosimea de 50 cm (deci mult mai mult decât cei 15 cm cât e prevăzut la drumul forestier Veniaș) și executarea drenajului. Prețul acestui întreg proces este realizat de către constructorii furnizați de DaiBau la o valoare maximă de 40 de lei pe metru pătrat! Asta în condițiile în care Romsilva oferă cu generozitate din banii publici 279 de lei pe metru pătrat, de 7 ori mai mult!

Un alt exemplu concludent pentru risipa de bani făcută de Romsilva vine din comuna Sucevița, unde primăria a amenajat un drum pietruit. Administrația de acolo a executat în acest an un tronson de drum comunal balastat pe o lungime de 980m și o lățime medie de 4m rezultând un total de 3.920mp. Lucrările au presupus  sapătură generală la 30cm, așternere strat agregate natural 30cm, împrăștiere și compactare, profilare cu autogreder, transportul materialelor, totul la prețul de 65 de lei pe metru pătrat. În schimb, Romsilva se lăfăie, făcând la Schitu Duca modernizare de drum forestier la un preț de 4 ori mai mare.

Poate că n-ar fi deloc rău ca șefii Romsilva să își revizuiască dărnicia cu care cheltuie la Iași banul public pe lucrări mult supraevaluate, nu de alta, dar o cercetare a organelor de anchetă poate reteza din rădăcină astfel de inginerii financiare.

Radu SEICARU

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here