Brandul cretinilor pentru “orasul ce danseaza-n piata si salsa si traditional, de unde vezi si viitorul, dar si politie pe cal”

0
102

Saptamana aceasta a debutat la Iasi cu lansarea Identității de Brand a orașului, propusă de Asociația de Management a Destinației Iași și Regiunea Moldova – Destination Iași, motiv de fanfaronada administrativa.
Un brand urban caută esența unui oraș pentru a-l face atât cunoscut lumii, cât și mai atrăgător pentru turiști! Personal, nu cred că există un oraș mai iubit de către români decât Capitala Moldovei, pentru că Iașul este orașul care nu a ezitat să se sacrifice atunci când vremurile i-au cerut asta. Jertfa sa cea mai mare s-a numit Unirea Principatelor de la 1859, când am renunțat la statutul de capitală pentru a da o șansă unirii tuturor românilor într-o singură Țară! a spus transmis primarul Mihai Chirica.
Lansarea “identitatatii de brand” a orasului Iasi, un bluf ordinar in fond, nu a fost primita pe nemestecate de ieseni.

Dupa ce am vazut cartoanele prezentate la lansare, e musai sa scriu despre ele. E inacceptabil sa asociezi asemenea texte cu orice metropola cu pretentii: enunturi, unele rimate, de nivel ce nu depaseste infantilul (sa nu-mi spuneti ca-s ludice, ca asta e altceva!), cu hibe de limba romana, cu asocieri bizare si caraghioase. Sa exemplific: “Orasul care vrea mai bine pentru tineri si mai bland cu natura. In care Stefan cel Mare, calare, supravegheaza tacut Prefectura”. Pe langa problemele gramaticale (lasati, nu-s licente poetice!), ma intreb ce-are Stefan cel Mare cu Prefectura? . “Orasul cu-n palat si-o albastra pisica/ unde povestile tin meeting la bojdeuca mica” (conform dex, bojdeuca este o locuinta taraneasca mica, deci expresia bojdeuca mica e pleonastica). “Orasul unde s-a facut unire, cu ale sale crame si berarii artizanale” – io aici vad o legatura intre 1859/Cuza si consumul de alcool, dar, cine stie, poate gresesc. Am sustinut ca din branduirea asta arta teatrului lipseste. M-am inselat si inca amarnic: “Orasul in care Mitropolia se uita la teatru/ iar teatrul asculta opera,/unde oamenii scriu poezie/dar fac si manopera”. Asta cu manopera m-a rupt! Mai, oameni buni, mai oameni creativi, sunt scrise la misto chestiile astea? Aceasta e linia pe care se va merge?”, se intreaba retoric, Oltita Cantic, critic de teatru si director artistic al Teatrului Luceafarul.

Aceasta mascarada identitara a fost incropita de Asociația de Management a Destinației Iași și Regiunea Moldova – Destination Iași, organism anonim pana azi, înființat la finalul lui 2019 printr-o asociere a trei entități publice (Primăria Municipiului Iași, Aeroportul Internațional Iași și Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”) și patru entități private (hoteluri contribuitoare la taxa de oraș și o agenție de incoming) pentru a implementa proiectele din Strategia de Turism a Iașului și a Zonei Metropolitane Iași 2018-2030, pentru a pune bazele unui turism competitiv, pentru a dezvolta cooperarea în regiune, pentru a susține campanii de promovare etc.
Elaborarea identității de brand s-a afirmat ca o necesitate de bază pentru a putea demara majoritatea proiectelor asumate de oraș și este rezultatul unui efort care a implicat designeri, creativi, promotori, funcționari, profesori pentru a identifica esența Iașului și modul în care orașul o poate comunica mai bine”, se arata in motivarea mascaradei.
Radu SEICARU

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here