Local

Autovehiculele poluante ar putea circula prin Iasi doar pe timp de noapte

By Redacția

April 06, 2019

Municipalitatea ieșeană pregătește noi măsuri pentru reducerea poluării aerului. În acest scop specialiștii Primăriei Municipiului Iași au elaborat un proiect de hotărâre de Consiliu Local privind aprobarea unor măsuri de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Iași.

Cea mai importantă măsură prevăzută este cea de interzicere, de la data adoptării hotărârii, a utilizării autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 3 inclusiv și non-Euro. De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2021 va fi interzisă utilizarea autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 4 inclusiv, iar începând cu data de 1 ianuarie 2023 utilizarea autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 5 inclusiv. În toate cele trei cazuri decizia se aplică pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Iași și numai în intervalul orar 06.00 – 22.00.

Proiectul de act normativ va contribui la înlocuirea unui număr de autovehicule cu normă de poluare redusă, cu autovehicule noi, cu norma de poluare Euro 6, hibrid sau electrice.

De la prevederile menționate vor fi exceptate autovehiculele îndreptăţite să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase, autovehiculele care efectuează transport public local, ambulanţele, autovehiculele care transportă alimente, respectiv autovehiculele de depanare sau de transport, vehicule care au girofaruri galbene, autovehiculele militare, autovehiculele care transportă persoane cu handicap locomotor şi autospecialele televiziunilor acreditate.

Vouchere cu finanțare europeană pentru renunțarea la autovehiculele poluante

Așa cum primarul Mihai Chirica a anunțat public în mai multe ocazii, reprezentanții Primăriei Municipiului Iași au elaborat un proiect care vizează acordarea de vouchere în valoare de câte 500 de euro pentru ca un număr de 25.000 de posesori de autovehicule vechi și poluante din Municipiul Iași să fie încurajați să renunțe la acestea. Proiectul, intitulat provizoriu „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR»”, este la nivel de notă conceptuală și a fost deja publicat, pentru consultare și eventuale îmbunătățiri, pe site-ul municipalității: http://www.primaria-iasi.ro/imagini-iasi/fisiere-iasi/1554461838-Proiect%20de%20Mediu%20-%20Our%20Air.pdf. Nota conceptuală va fi trimisă Comisariatului European pentru Mediu și, în cazul unui răspuns favorabil, va fi depus, cu îmbunătățirile și dezvoltările aferente, la Comisia Europeană în vederea accesării unei finanțări nerambursabile. Bugetul total al proiectului este de 12.500.000 euro (25.000 de vouchere x 500 euro/voucher) pentru activitatea principală a proiectului, anume răscumpărarea de către municipalitatea ieşeană a autovehiculelor vechi, poluatoare în vederea realizării obiectivului principal al proiectului, respectiv descongestionarea traficului auto privat în Municipiul Iaşi şi reducerea poluării aerului cu pulberi în suspensie generate de autovehicule cu aproximativ 25%. Astfel, proiectul vizează eliminarea din trafic a 25.000 de autovehicule vechi poluatoare, mai vechi de 10 ani, înmatriculate şi înregistrate fiscal de cel puţin un an în Municipiul Iaşi. În ceea ce privește cofinanțarea locală, ca un element de noutate, în urma valorificării autovehiculelor scoase din circulaţie şi pentru care vor fi acordate voucherele se estimează obținerea unei sume de 500.000 euro, sumă prin care vor fi finanțate activităţile secundare, conexe din cadrul demersului. Proiectul are o perioadă de implementare de 24 de luni, în anii 2020 și 2021. Proiectul-pilot „Our AIR” este fără un precedent în România şi reprezintă o alternativă de abordare oarecum diferită de programul național „Rabla” de reînnoire a parcului auto, prin care se acordă vouchere posesorilor de autovehicule vechi, poluante, cu condiţia obligatorie ca aceştia să achiziţioneze ulterior, de la un dealer auto autorizat, un autovehicul nou nepoluant (pur electric) sau mai puţin poluant (hibrid/Euro 6). Astfel, proiectul-pilot propune „răscumpărarea” de la posesorii eligibili a autovehiculelor vechi, poluante, dar fără ca aceştia să fie obligaţi să achiziţioneze un alt autovehicul nou. În acest fel ar fi creată o oportunitate atractivă pentru persoanele interesate de a scăpa de autovehiculele vechi și de a obține un preţ rezonabil fără a mai studia şi testa piaţa auto si mai ales, fără să fie constrânşi să cumpere un autoturism nou. Nota conceptuală a proiectului-pilot „Our AIR” enumeră și alte măsuri pe care Primăria Municipiului Iași le-a luat și le susține pentru reducerea poluării, precum modernizarea parcului de autobuze și proiectele cu finanțare europeană pentru achiziționarea de tramvaie și autobuze, modernizarea parcurilor auto ale Salubris SA, Citadin SA și Servicii Publice SA, investițiile cu fonduri europene în sistemul centralizat de termoficare, regulamentul de reducere a poluării în cadrul șantierelor, campaniile de curățenie, plantări și amenajare de spații verzi etc, dar și o serie de alte măsuri necesare, printre care construirea șoselelor de centură – variantele Sud și Nord, promovarea în continuare a utilizării transportului public, susținerea achiziționării de autovehicule electrice etc.

Municipalitatea cere opinia adevăraților specialiști în privința poluării

Având în vedere numeroasele discuții din spațiul public, purtate mai ales de nespecialiști, referitoare la gradul de poluare a Iașului, Primăria Municipiului Iași atrage atenția asupra unui fenomen cel puțin curios. Joi, 4 aprilie 2019, stațiile de monitorizare a calității aerului au înregistrat valori neobișnuite în localitatea Bosia (comună aflată în apropierea râului Prut, la granița cu Republica Moldova), unde gradul de poluare a aerului a atins niveluri record. Astfel, pe scara de valori utilizată de Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului (RNMCA) – www.calitateaer.ro, unde 1 înseamnă excelent, iar 6 foarte rău, parametrii măsurați au avut valori corespunzătoare indicelui 5 (rău).

De asemenea, tot joi, 4 aprilie 2019, în mod oarecum surprinzător, Municipiul Iași a fost, potrivit acelorași date, cel mai puțin poluat dintre orasele mari ale României! „Fac apel la adevărații specialiști din domeniul protecției mediului să explice aceste fluctutații bizare ale parametrilor de poluare a aerului. Deoarece ține de domeniul evidenței faptul că, în acest caz, vântul a jucat un rol important în determinarea unui anumit grad de poluare, îi întreb pe adevărații specialiști dacă nu cumva Iașul însuși este mai degrabă o victimă a circumstanțelor. Fără a nega sau minimaliza problemele de mediu ale orașului nostru, devine tot mai clar faptul că situația nu este deloc atât de neagră cum este prezentată de regulă de tot felul de nepricepuți. Noi, la fel ca specialiștii europeni, am indentificat cauzele principale ale poluării din municipiul Iași: gazele de eșapament și particulele în suspensie rezultate în urma traficului auto, precum și emisiile sistemelor individuale de încălzire a locuinţelor (centralele termice). În același timp, îi asigurăm pe ieșeni că Primăria are un plan foarte clar de măsuri de combatere a poluării care a început să fie deja pus în aplicare. Cu ajutorul ieșenilor și al specialiștilor adevărați, sunt convins că acest plan se va bucura de succesul scontat”, a declarat primarul Mihai Chirica.

O altă informație interesantă: vineri, 5 aprilie 2019, stațiile de monitorizare a calității aerului din țară au înregistrat, la orele dimineții, grade de poluare mai mari în Timișoara decât în Iași.

Marius GAVRILESCU