Folosit ca vehicul electoral de către PNL, Aeroportul Internațional din Iași a rămas abandonat ca orice jucărie care nu-și mai găsește rostul. Imensa hală numită Terminalul 4 este în continuare lipsită de elementarele însemne ale ospitalității și petrecerii timpului de așteptare a avioanelor. Nu găsești cafenele, magazine, zone Duty Free, restaurante, iar asta se întâmplă la circa 8 luni de la inaugurare, pe un aeroport care deservește un oraș de 400.000 de locuitori și care a raportat un trafic de circa 2,34 milioane de pasageri în 2023.
Aeroportul Iasi – terminalul T4 – o hala imensa in care calatorii se roaga ca timpii de asteptare sa fie cat mai scurti pentru a nu cadea in depresie
Comparativ, aeroporturi din Europa mult mai mici decât cel din Iași se prezintă incomparabil mai bine la capitolul facilități oferite pasagerilor. Iată câteva exemple: Ostend – Bruges International Airport (Belgia) – 3 restaurante – (386.387 pasageri în 2023), Graz Airport (Austria) – 3 cafenele, Duty Free, Supermarket, Restaurant (733.146 pasageri în 2023), Grenoble Airport (Franța) – 4 magazine, Duty Free, 2 restaurante (243.146 pasageri în 2023).
Imagine din Aeroportul Ciampino, un loc in care nu exista buticari locali de casa
Exemplele pot continua, cum ar fi Ciampino, un aeroport secundar al Romei, unde pasagerii au la îndemână McDonald’s, farmacie, schimb valutar, magazin, punct de informare, Duty Free, automate de cafea. În schimb, la Iași abia a fost adjudecată o licitație privind închirierea unui spațiu comercial de către La Ciambella, un soi shaormerie de nivel local.
Mai mult, aeroportul ieșean e figură tristă și la capitolul securitatea călătorilor. În timp ce în Italia, de exemplu, aeroporturile sunt considerate puncte strategice, acestea fiind păzite soldati, de carabinieri și personal civil de securitate, în aerogara din Iași se plimbă cu mâinile la spate indivizi de la firme de pază obscure, alura lor fiind de țărănoi care cu siguranță nu știu o boabă de limba străină pentru a fi în stare să dezamorsesze vreo situație conflictuală sau să dea o relație unui strain.
Practic, în toate orașele importante din Europa se văd amprenta instituțională și grija pentru siguranța pasagerilor, în timp ce la Iași avem de-a face cu afacerile subterane ale directorului Romeo Vatră: agenți de pază cu 4 clase, atmosfera de aeroport de polul arctic, moldoveni care fac transport la negru sau taximetriști bișnițari.
Radu SEICARU