Politic

80% dintre terenurile agricole ieșene nu sunt înregistrate în Sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară

By Redacția

October 02, 2019

Conform Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Vasile-Daniel Suciu, în România, la momentul actual, în Sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară sunt înregistrate aproximativ 8.700.000 de construcții și aproape 9.500.00 de hectare de terenuri agricole. Dintre acestea, 293.333 de construcții și 252.908 de hectare de teren agricol se află în județul Iași. Tot la nivel județean, doar 70% dintre clădiri sunt înregistrate și, din întreaga suprafață a terenurilor agricole, numai un procent de 20%.

Aceste informații fac parte dintr-un răspuns al Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, trimis Senatorului USR Dan Lungu după ce acesta i-a adresat, în timpul unei ședințe a Senatului, câteva întrebări ministrului Daniel Suciu, referitoare la Programul Național de Cadastru și Carte Funciară. Întrebările au fost urmări ale faptului că programul răspunde măsurilor stabilite în Programul de guvernare 2017 – 2020, care prevede ca procentul de 40% al proprietăților cadastrate și înregistrate până în anul 2017 să crească, până în 2019, până la 80% în cazul locuințelor și până la un procent de 100% în cazul terenurilor agricole.

Din anul 2017  până în prezent, bugetul alocat lucrărilor de înregistrare sistematică a fost unul în valoare de 11,13 milioane de lei. „În cadrul finanțării de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară a lucrărilor de înregistrare sistematică pe sectoare cadastrale, pentru UAT-urile din județul Iași, au fost efectuate plăți în valoare de 490,78 mii de lei”, a mai menționat ministrul Daniel Suciu.

Cadastrarea rămâne o problemă. E adevărat că, potrivit bilanțului întocmit de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, numărul proprietăților înregistrate a crescut , multe cărți funciare fiind deschise chiar pe parcursul anului trecut, dar suntem încă departe de ce ar trebui să fie, lucrurile se mișcă încet.  Primăriile pot accesa fonduri gratuite în acest sens – însă ele trebuie să-și și dorească. Trebuie să începem să facem ordine, să organizăm actele de proprietate, pentru că numai așa putem să ne dezvoltăm sănătos local și național. Dar se pare că nu toată lumea dorește acest lucru; nu numai birocrația ne ține pe loc, ci și posibilele surprize din urma clarificărilor”, a menționat Senatorul Dan Lungu.

Răspunsul primit din partea Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice poate fi consultata accesând următorul link: https://www.senat.ro/PDFIntrebari/b%20r%2019%2006%20lungu%20d%202767%20a.pdf.

Marius GAVRILESCU